Пресвятой Богородице
 
 
 







Пресвятой Богородице PDF Печать E-mail
Молитвы и о молитвах - Молитвы и акафисты перед иконами Божией Матери
29.06.2014 11:32

Акафист Пресвятой Богородице

 

pb1

 

 

  Акафист Пресвятой Богородице – хвалебный гимн в честь Пресвятой Девы Марии, сочиненный в Византии, по разным предположениям, в период между V и VII вв., или, во всяком случае, в ранневизантийскую эпоху. Авторами могли быть прп. Роман Сладкопевец (VI в.), Георгий Писидийский (VII в.), патриарх Сергий (VII в.) и др. Греческое слово «Акафистос» означает буквально «неседален», т. е. песнь, во время которой не сидят, что указывает на ее изначальное богослужебное применение. Однако термин «акафист» далеко не сразу стал обозначением гимнографического богослужебного жанра (подобно тропарю, стихире, канону и т. п.). Произошло это после того, как по образцу и в подражание первого и долгое время единственного в своем роде «Акафиста Пресвятой Богородице» стали сочинять другие, повторяющие его формальную структуру гимны, которые также стали называть акафистами – Господу Иисусу Христу, Божией Матери в связи с различными Ее иконами и праздниками, а также святым, – весьма различные по своей богословской и поэтической ценности. Особенно акафистное творчество развилось во II-м христианском тысячелетии, в том числе в православной России, сохраняя свое значение и доныне.

  В современной богослужебной жизни Православной Церкви византийский Акафист Пресвятой Богородице продолжает занимать первенствующее и исключительное положение, о чем свидетельствует тот факт, что он, единственный из всех акафистов, вписан в богослужебный устав. Его твердое место – в Постной Триоди, на утрене субботы пятой седмицы Великого поста, в связи с чем эта суббота называется «Субботой Акафиста» или «Похвалой Пресвятой Богородицы».

  В композиционном отношении Акафист представляет собой большое по объему и сложное, но в то же время весьма стройное произведение. Он состоит из тринадцати кондаков (более кратких, в определенной степени законченных строф) и двенадцати икосов (более развернутых строф, начало которых аналогично кондакам). Кондаки и икосы чередуются друг с другом. Главная особенность и основное содержание икосов заключается в двенадцати каждый раз различных обращений к Богородице, начинающихся со слова «Радуйся» – греческого приветствия «хайре» (или «хере»). Эти обращения представляют собой молитвенно-поэтические вариации на тему приветствия, с которым обратился Архангел Гавриил к Пресвятой Деве Марии в день Благовещения: «Радуйся, Благодатная! Господь с Тобою» (Лк. 1, 28). Поэт вкладывает их в уста кого-либо из участников евангельской или церковной истории: Ангела Гавриила, младенца Иоанна Крестителя, находящегося еще в утробе Елизаветы, пастухов, волхвов, верующих, Церкви и т. п. Каждый икос заканчивается одним и тем же рефреном «Радуйся, Невесто Неневестная». Кондаки заканчиваются «Аллилуиа» (евр. «Слава Тебе, Боже»), за исключением первого кондака, имеющего окончание икоса: «Радуйся, Невесто Неневестная». Именно подобная схема и была взята последующими поэтами как предмет подражания, отчего она стала формой жанра, наполняемой различным содержанием.

  Внутреннее же богатство и красоту Акафиста – и в богословско-догматическом, и в молитвенно богослужебном, и в художественно-поэтическом отношениях – оценивают только в превосходной степени. Можно сказать, он представляет собой удивительное сочетание, кажется, трудно сочетаемых вещей: догматическую точность и глубину, сравнимую с точностью и глубиной вероопределений Вселенских соборов, и изумительное поэтическое изящество, делающее Акафист литературно-художественным шедевром. Вообще, такое сочетание характерно для лучших произведений христианской гимнографии византийской эпохи, которые употребляются в богослужении Церкви вплоть до наших дней.

  Вместе с тем, все это одновременно составляет и некоторую трудность восприятия смысла Акафиста – в особенности для того, кто плохо знаком с вероучением Церкви, да еще если учесть, что Акафист, как и все молитвословия в Русской Православной Церкви, читается или поется на церковнославянском языке. Плюс к этому, церковнославянский текст Акафиста, будучи дословным переводом греческого подлинника, точно воспроизводит и его сложную, витиеватую синтаксическую структуру, свойственную ранневизантийской поэзии.

  Правда, при переводе не могли не быть утрачены ряд неотъемлемых особенностей оригинального, т. е. греческого текста Акафиста, – особенностей, связанных с его ритмикой и фонетическими соответствиями (аллитерациями) внутри каждой пары хайретизмов (т. е. приветствий, начинающихся с «Радуйся»), а они действительно сгруппированы попарно, так что образуется по шесть пар в каждом икосе, не считая повторяющегося финального «Радуйся, Невесто Неневестная». По количеству слогов первая и последняя пара – всегда самая короткая, а к середине они удлиняются. Кстати, указанная парная структура хайретизмов в русской богослужебной традиции выражена, по крайней мере, музыкально: все кондаки, кроме первого и иногда тринадцатого, а также все начала икосов обычно читаются священником, а сами хайретизмы поет хор, причем на две (или четыре) все время повторяющиеся мелодические строки.

  Но самой удивительной особенностью греческого текста Акафиста является, наверное, фонетическая игра слов. Конечно, сохранить ее при переводе оказывается совершенно невозможным, так что удерживается лишь идейное соответствие хайретизмов внутри пар. Например, уже первая пара хайретизмов первого икоса, которая по-славянски переведена как «Радуйся, Еюже радость возсияет;

 

  Радуйся, Еюже клятва исчезнет», по-гречески (в русской транскрипции) будет звучать так: «Хайре, ди хэс хэ хара эклампсей; Хайре, ди хэс хэ ара эклейпсей» (ударные слоги подчеркнуты), где «хара» (радость) / ара» (клятва) и «эклампсей» (возсияет) / «эклейпсей» (исчезнет) образуют аллитерации, а хайретизмы в целом ритмически соответствуют друг другу. Подобные соответствия во множестве встречаются в греческом тексте акафиста (на некоторые из них будет указано).

  Кроме того, Акафист в греческом подлиннике имеет алфавитный акростих, согласно которому чередующиеся кондаки и икосы начинаются каждый раз с новой буквы греческого алфавита в их строгой очередности – от альфы («Ангел предстатель…») до омеги («О всепетая Мати…» – по-славянски это видно как раз только на примере первого икоса и последнего, тринадцатого кондака).

 Главным, повторяющимся хайретизмом является приветствие «Радуйся, Невесто Неневестная» – выразительный пример того, как бывает трудно перевести на современный язык церковнославянскую фразу, смысл которой в общем понятен, но передать который, при этом сохранив высоту стиля и благоговейную почтительность, почти невозможно. И все-таки, речь идет о приснодевстве Богородицы – одной из самых дорогих для Церкви тайн, связанных с Боговоплощением, о которой в символе веры говорится: «и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы…» Дева Мария – Невеста, у Которой нет жениха, или мужа, в плотском смысле (именно такое значение имеет слово «Неневестная»), но Которая безмужно, бессеменно стала Матерью Господа нашего Иисуса Христа.

  Акафист имеет большое апологетическое значение для Церкви – как для Православной, так, кстати, и для Католической. Дело в том, что-то почитание, которым окружена личность Пресвятой Богородицы в Православной Церкви, прямо проистекает из главного, исходного и уникального христианского догмата – догмата о Боговоплощении, о том, что Слово (Сын Божий) стало плотью, человеком (Ин.1:14). Боговоплощение происходит при свободном участии Девы Марии, точнее, при ее смиренном, но осознанном согласии содействовать «совету Превечному», т. е. осуществлению предвечного замысла Божия: «Се, Раба Господня; да будет Мне по слову твоему» (Лк.1:38). Одним из первых на эту важную сторону пришествия Христова обратил внимание апостол и евангелист Лука – именно поэтому только в Евангелии от Луки мы читаем рассказ о Благовещении Деве из Назарета, «обрученной мужу, именем Иосифу, из дома Давидова; имя же Деве: Мария» (Лк.1:27). Вслед за св. Лукой свою радость по поводу снисхождения Бога к человеку Церковь выражает в почитании Пресвятой Богородицы, с личностью и служением Которой так логично связать все без исключения стороны христологической тайны Боговоплощения. Акафист Пресвятой Богородице являет собой яркий и, пожалуй, непревзойденный пример того, как при всей развернутости хвалы, адресованной, кажется, исключительно к Деве Марии, все в нем подчинено тайне человеческого спасения во Христе и ни в ком другом.

 

 

АКАФИСТ

 

 

Кондак 1

 

Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице, но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Икос 1

 

Ангел предстатель с небесе послан бысть рещи Богородице: радуйся, и со безплотным гласом воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся и стояше, зовый к Ней таковая:

Радуйся, Еюже рaдocть возсияет;
Радуйся, Еюже клятва изчезнет.
Радуйся, падшаго Адама воззвание;
Радуйся, слез Евиных избавление.
Радуйся, высото неудобовосходимая человеческими помыслы;
Радуйся, глубино неудобозримая и ангельскима очима.
Радуйся, яко еси Царево седалище;
Радуйся, яко носиши Носящаго вся.
Радуйся, Звездо, являющая Солнце;
Радуйся, утробо Божественнаго воплощения.
Радуйся, Еюже обновляется тварь;
Радуйся, Еюже покланяемся Творцу.
Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Кондак 2

 

Видящи Святая Себе в чистоте, глаголет Гавриилу дерзостно: преславное твоего гласа неудобоприятельно души Моей является: безсеменнаго бо зачатия рождество како глаголеши, зовый: Аллилуиа.

 

 

Икос 2

 

Разум недоразумеваемый разумети Дева ищущи, возопи к служащему: из боку чисту, Сыну како есть родитися мощно, рцы Ми? К Нейже он рече со страхом, обаче зовый сице:

Радуйся, совета неизреченнаго Таиннице;
Радуйся, молчания просящих веро.
Радуйся, чудес Христовых начало;
Радуйся, велений Его главизно.
Радуйся, лествице небесная, Еюже сниде Бог;
Радуйся, мосте, преводяй сущих от земли на небо.
Радуйся, Ангелов многословущее чудо;
Радуйся, бесов многоплачевное поражение.
Радуйся, Свет неизреченно родившая;
Радуйся, еже како, ни единаго же научившая.
Радуйся, премудрых превосходящая разум;
Радуйся, верных озаряющая смыслы.
Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Кондак 3

 

Сила Вышняго осени тогда к зачатию Браконеискусную, и благоплодная Тоя ложесна, яко село показа сладкое, всем хотящим жати спасение, всегда пети сице: Аллилуиа.

 

 

Икос 3

 

Имущи Богоприятную Дева утробу, востече ко Елисавети: младенец же оноя абие познав Сея целование, радовашеся, и играньми яко песньми вопияше к Богородице:

Радуйся, отрасли неувядаемыя розго;
Радуйся, Плода безсмертнаго стяжание.
Радуйся, Делателя делающая Человеколюбца;
Радуйся, Садителя жизни нашея рождшая.
Радуйся, ниво, растящая гобзование щедрот;
Радуйся, трапезо, носящая обилие очищения.
Радуйся, яко рай пищный процветаеши;
Радуйся, яко пристанище душам готовиши.
Радуйся, приятное молитвы кадило;
Радуйся, всего мира очищение.
Радуйся, Божие к смертным благоволение;
Радуйся, смертных к Богу дерзновение.
Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Кондак 4

 

Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, целомудренный Иосиф смятеся, к Тебе зря небрачней, и бракоокрадованную помышляя, Непорочная; уведев же Твое зачатие от Духа Свята, рече: Аллилуиа.

 

 

Икос 4

 

Слышаша пастырие Ангелов поющих плотское Христово пришествие, и текше яко к Пастырю видят Сего яко агнца непорочна, во чреве Мариине упасшася, Юже поюще реша:

Радуйся, Агнца и Пастыря Мати;
Радуйся, дворе словесных овец.
Радуйся, невидимых врагов мучение;
Радуйся, райских дверей отверзение.
Радуйся, яко небесная срадуются земным;
Радуйся, яко земная сликовствуют небесным.
Радуйся, апостолов немолчная уста;
Радуйся, страстотерпцев непобедимая дерзосте.
Радуйся, твердое веры утверждение;
Радуйся, светлое благодати познание.
Радуйся, Еюже обнажися ад;
Радуйся, Еюже облекохомся славою.
Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Кондак 5

 

Боготечную звезду узревше волсви, тоя последоваша зари, и яко светильник держаще ю, тою испытаху крепкаго Царя, и достигше Непостижимаго, возрадовашася, Ему вопиюще: Аллилуиа.

 

 

Икос 5

 

Видеша отроцы халдейстии на руку Девичу Создавшаго руками человеки, и Владыку разумевающе Его, аще и рабий прият зрак, потщашася дарми послужити Ему, и возопити Благословенней:

Радуйся, Звезды незаходимыя Мати;
Радуйся, заре таинственнаго дне.
Радуйся, прелести пещь угасившая;
Радуйся, Троицы таинники просвещающая.
Радуйся, мучителя безчеловечнаго изметающая от начальства;
Радуйся, Господа Человеколюбца показавшая Христа.
Радуйся, варварскаго избавляющая служения;
Радуйся, тимения изымающая дел.
Радуйся, огня поклонение угасившая;
Радуйся, пламене страстей изменяющая.
Радуйся, верных наставнице целомудрия;
Радуйся, всех родов веселие.
Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Кондак 6

 

Проповедницы богоноснии, бывше волсви, возвратишася в Вавилон, скончавше Твое пророчество, и проповедавше Тя Христа всем, оставиша Ирода яко буесловна, не ведуща пети: Аллилуиа.

 

 

Икос 6

 

Возсиявый во Египте просвещение истины, отгнал еси лжи тьму: идоли бо его, Спасе, не терпяще Твоея крепости, падоша, сих же избавльшиися вопияху к Богородице:

Радуйся, исправление человеков;
Радуйся, низпадение бесов.
Радуйся, прелести державу поправшая;
Радуйся, идольскую лесть обличившая.
Радуйся, море, потопившее фараона мысленнаго;
Радуйся, каменю, напоивший жаждущия жизни.
Радуйся, огненный столпе, наставляяй сущия во тьме;
Радуйся, покрове миру, ширший облака.
Радуйся, пище, манны приемнице;
Радуйся, сладости святыя служительнице.
Радуйся, земле обетования;
Радуйся, из неяже течет мед и млеко.
Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Кондак 7

 

Хотящу Симеону от нынешняго века преставитися прелестнаго, вдался еси яко младенец тому, но познался еси ему и Бог совершенный. Темже удивися Твоей неизреченней премудрости, зовый: Аллилуиа.

 

 

Икос 7

 

Новую показа тварь, явлься Зиждитель нам от Него бывшим, из безсеменныя прозяб утробы, и сохранив Ю, якоже бе, нетленну, да чудо видяще, воспоем Ю, вопиюще:

Радуйся, цвете нетления;
Радуйся, венче воздержания.
Радуйся, воскресения образ облистающая;
Радуйся, ангельское житие являющая.
Радуйся, древо светлоплодовитое, от негоже питаются вернии;
Радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози.
Радуйся, во чреве носящая Избавителя плененным;
Радуйся, рождшая Наставника заблудшим.
Радуйся, Судии праведнаго умоление;
Радуйся, многих согрешений прощение.
Радуйся, одеждо нагих дерзновения;
Радуйся, любы, всякое желание побеждающая.
Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Кондак 8

 

Странное рождество видевше, устранимся мира, ум на небеса преложше: сего бо ради высокий Бог на земли явися смиренный человек, хотяй привлещи к высоте Тому вопиющия: Аллилуиа.

 

 

Икос 8

 

Весь бе в нижних и вышних никакоже отступи неописанное Слово: снизхождение бо Божественное, не прехождение же местное бысть, и рождество от Девы Богоприятныя, слышащия сия:

Радуйся, Бога невместимаго вместилище;
Радуйся, честнаго таинства двери.
Радуйся, неверных сумнительное слышание;
Радуйся, верных известная похвало.
Радуйся, колеснице пресвятая Сущаго на Херувимех;
Радуйся, селение преславное Сущаго на Серафимех.
Радуйся, противная в тожде собравшая;
Радуйся, девство и рождество сочетавшая.
Радуйся, Еюже разрешися преступление;
Радуйся, Еюже отверзеся рай.
Радуйся, ключу Царствия Христова;
Радуйся, надеждо благ вечных.
Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Кондак 9

 

Всякое естество ангельское удивися великому Твоего вочеловечения делу; неприступнаго бо яко Бога, зряще всем приступнаго Человека, нам убо спребывающа, слышаща же от всех: Аллилуиа.

 

 

Икос 9

 

Ветия многовещанныя, яко рыбы безгласныя видим о Тебе, Богородице, недоумевают бо глаголати, еже како и Дева пребываеши, и родити возмогла еси. Мы же, таинству дивящеся, верно вопием:

Радуйся, премудрости Божия приятелище;
Радуйся, промышления Его сокровище.
Радуйся, любомудрыя немудрыя являющая;
Радуйся, хитрословесныя безсловесныя обличающая.
Радуйся, яко обуяша лютии взыскателе;
Радуйся, яко увядоша баснотворцы.
Радуйся, афинейская плетения растерзающая;
Радуйся, рыбарския мрежи исполняющая.
Радуйся, из глубины неведения извлачающая;
Радуйся, многи в разуме просвещающая.
Радуйся, кораблю хотящих спастися;
Радуйся, пристанище житейских плаваний.
Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Кондак 10

 

Спасти хотя мир, Иже всех Украситель, к сему самообетован прииде, и Пастырь сый, яко Бог, нас ради явися по нам человек: подобным бо подобное призвав, яко Бог слышит: Аллилуиа.

 

 

Икос 10

 

Стена еси девам, Богородице Дево, и всем к Тебе прибегающим: ибо небесе и земли Творец устрои Тя, Пречистая, вселься во утробе Твоей, и вся приглашати Тебе научи:

Радуйся, столпе девства;
Радуйся, дверь спасения.
Радуйся, начальнице мысленнаго наздания;
Радуйся, подательнице Божественныя благости.
Радуйся, Ты бо обновила еси зачатыя студно;
Радуйся, Ты бо наказала еси окраденныя умом.
Радуйся, тлителя смыслов упраждняющая;
Радуйся, Сеятеля чистоты рождшая.
Радуйся, чертоже безсеменнаго уневещения;
Радуйся, верных Господеви сочетавшая.
Радуйся, добрая младопитательнице девам;
Радуйся, невестокрасительнице душ святых.
Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Кондак 11

 

Пение всякое побеждается, спростретися тщащееся ко множеству многих щедрот Твоих: равночисленныя бо песка песни аще приносим Ти, Царю Святый, ничтоже совершаем достойно, яже дал еси нам, Тебе вопиющим: Аллилуиа.

 

 

Икос 11

 

Светоприемную свещу, сущим во тьме явльшуюся, зрим Святую Деву, невещественный бо вжигающи огнь, наставляет к разуму Божественному вся, зарею ум просвещающая, званием же почитаемая, сими:

Радуйся, луче умнаго Солнца;
Радуйся, светило незаходимаго Света.
Радуйся, молние, души просвещающая;
Радуйся, яко гром враги устрашающая.
Радуйся, яко многосветлое возсияваеши просвещение;
Радуйся, яко многотекущую источаеши реку.
Радуйся, купели живописующая образ;
Радуйся, греховную отъемлющая скверну.
Радуйся, бане, омывающая совесть;
Радуйся, чаше, черплющая рaдocть.
Радуйся, обоняние Христова благоухания;
Радуйся, животе тайнаго веселия.
Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Кондак 12

 

Благодать дати восхотев, долгов древних, всех долгов Решитель человеком, прииде Собою ко отшедшим Того благодати, и раздрав рукописание, слышит от всех сице: Аллилуиа.

 

Икос 12

 

Поюще Твое Рождество, хвалим Тя вси, яко одушевленный храм, Богородице: во Твоей бо вселився утробе содержай вся рукою Господь, освяти, прослави и научи вопити Тебе всех:

Радуйся, селение Бога и Слова;
Радуйся, святая святых большая.
Радуйся, ковчеже, позлащенный Духом;
Радуйся, сокровище живота неистощимое.
Радуйся, честный венче людей благочестивых;
Радуйся, честная похвало иереев благоговейных.
Радуйся, церкве непоколебимый столпе;
Радуйся, Царствия нерушимая стено.
Радуйся, Еюже воздвижутся победы;
Радуйся, Еюже низпадают врази.
Радуйся, тела моего врачевание;
Радуйся, души моея спасение.
Радуйся, Невесто Неневестная.

 

 

Кондак 13

 

О, Всепетая Мати, рождшая всех святых Святейшее Слово! Нынешнее приемши приношение, от всякия избави напасти всех, и будущия изми муки, о Тебе вопиющих: Аллилуиа.

 

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

 

МОЛИТВА ПЕРВАЯ

 

О, Пресвятая Госпоже Владычице Богородице, вышши еси всех Ангел и Архангел, и всея твари честнейши, помощнице еси обидимых, ненадеющихся надеяние, убогих заступнице, печальных утешение, алчущих кормительнице, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, христиан всех поможение и заступление. О, Всемилостивая Госпоже, Дево Богородице Владычице, милостию Твоею спаси и помилуй святейшия патриархи православныя, преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы и весь священнический и иноческий чин, и вся православныя христианы ризою Твоею честною защити; и умоли, Госпоже, из Тебе без семене воплотившагося Христа Бога нашего, да препояшет нас силою Своею свыше, на невидимыя и видимыя враги наша. О, Всемилостивая Госпоже Владычице Богородице! Воздвигни нас из глубины греховныя и избави нас от глада, губительства, от труса и потопа, от огня и меча, от нахождения иноплеменных и междоусобныя брани, и от напрасныя смерти, и от нападения вражия, и от тлетворных ветр, и от смертоносныя язвы, и от всякаго зла. Подаждь, Госпоже, мир и здравие рабом Твоим, всем православным христианом, и просвети им ум, и очи сердечнии, еже ко спасению; и сподоби ны, грешныя рабы Твоя, Царствия Сына Твоего, Христа Бога нашего; яко держава Его благословена и препрославлена, со Безначальным Его Отцем, и с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

 

МОЛИТВА ВТОРАЯ

 

О, Пресвятая Дево Мати Господа, Царице Небесе и земли! Вонми многоболезненному воздыханию души нашея, призри с высоты святыя Твоея на нас, с верою и любовию покланяющихся пречистому образу Твоему. Се бо грехми погружаемии и скорбьми обуреваемии, взирая на Твой образ, яко живей Ти сущей с нами, приносим смиренныя моления наша. Не имамы бо ни иныя помощи, ни инаго предстательства, ни утешения, токмо Тебе, о, Мати всех скорбящих и обремененных. Помози нам немощным, утоли скорбь нашу, настави на путь правый нас, заблуждающих, уврачуй и спаси безнадежных, даруй нам прочее время живота нашего в мире и тишине проводити, подаждь христианскую кончину, и на Страшнем Суде Сына Твоего явися нам милосердая Заступница, да всегда поем, величаем и славим Тя, яко благую Заступницу рода христианскаго, со всеми угодившими Богу. Аминь

 

 

МОЛИТВА ТРЕТЬЯ

 

Царице моя преблагая, надеждо моя Богородице, приятелище сирых и странных предстательнице, скорбящих радосте, обидимых покровительнице! Зриши мою беду, зриши мою скорбь: помози ми яко немощну, окорми мя яко странна. Обиду мою веси, разреши ту, яко волиши: яко не имам иныя помощи разве Тебе, ни иныя предстательницы, ни благия утешительницы, токмо Тебе, о Богомати, яко да сохраниши мя и покрыеши во веки веков. Аминь.

 

 

МОЛИТВА ЧЕТВЕРТАЯ

 

К кому возопию, Владычице? К кому прибегну в горести моей, аще не к Тебе, Царице Небесная? Кто плач мой и воздыхание мое приимет, аще не Ты, Пренепорочная, надеждо христиан и прибежище нам грешным? Кто паче Тебе в напастех защитит? Услыши убо стенание мое, и приклони ухо Твое ко мне, Владычице Мати Бога моего, и не презри мене, требующаго Твоея помощи, и не отрини мене грешнаго. Вразуми и научи мя, Царице Небесная; не отступи от мене раба Твоего, Владычице, за роптание мое, но буди мне Мати и заступница. Вручаю себе милостивому покрову Твоему: приведи мя грешнаго к тихой и безмятежной жизни, да плачуся о гресех моих. К кому бо прибегну повинный аз, аще не к Тебе, упованию и прибежищу грешных, надеждою на неизреченную милость Твою и щедроты Твоя окриляемь? О Владычице Царице Небесная! Ты мне упование и прибежище, покров и заступление и помощь. Царице моя преблагая и скорая заступнице! Покрый Твоим ходатайством моя прегрешения, защити мене от враг видимых и невидимых; умягчи сердца злых человек, возстающих на мя. О Мати Господа моего Творца! Ты еси корень девства и неувядаемый цвет чистоты. О Богородительнице! Ты подаждь ми помощь немощствующему плотскими страстьми и болезнующему сердцем, едино бо Твое и с Тобою Твоего Сына и Бога нашего имам заступление; и Твоим пречудным заступлением да избавлюся от всякия беды и напасти, о Пренепорочная и Преславная Божия Мати Марие. Темже со упованием глаголю и вопию: радуйся, благодатная, радуйся, обрадованная, радуйся, преблагословенная, Господь с Тобою.

 

 

КАНОН

 

(Ко Пресвятой Богородице, поемый во всякой скорби душевной и обстоянии)

 

Глас 8-й

 

Песнь 1

 

Ирмос: Воду прошед яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.

 

Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Многими содержимь напастьми, к Тебе прибегаю, спасения иский: о Мати Слова и Дево, от тяжких и лютых мя спаси.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Страстей мя смущают прилози, многаго уныния исполнити мою душу; умири, Отроковице, тишиною Сына и Бога Твоего, Всенепорочная.

Слава: Спаса рождшую Тя и Бога, молю, Дево, избавитися ми лютых: к Тебе бо ныне прибегая, простираю и душу и помышление.

И ныне: Недугующа телом и душею, посещения Божественнаго и промышления от Тебе сподоби, едина Богомати, яко благая, Благаго же Родительница.

 

 

Песнь 3

 

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, едине Человеколюбче.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Предстательство и покров жизни моея полагаю Тя, Богородительнице Дево: Ты мя окорми ко пристанищу Твоему, благих виновна, верных утверждение, едина Всепетая.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Молю Дево, душевное смущение и печали моея бурю разорити: Ты бо, Богоневестная, начальника тишины Христа родила еси, едина Пречистая.

Слава: Благодетеля рождши добрых виновнаго, благодеяния богатство всем источи, вся бо можеши, яко сильнаго в крепости Христа рождши, Богоблаженная.

И ныне: Лютыми недуги и болезненными страстьми истязаему, Дево, Ты ми помози: исцелений бо неоскудное Тя знаю сокровище, Пренепорочная, неиждиваемое.

Спаси от бед рабы Твоя, Богородице, яко вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко нерушимей стене и предстательству.

Призри благосердием, всепетая Богородице, на мое лютое телесе озлобление, и исцели души моея болезнь.

 

 

Седален, глас 8-й

 

Яко всенепорочная Невесто Творцу, яко неискусомужная Мати Избавителя, яко приятелище сущи Утешителя всепетая, беззаконию мя суща скверно жилище, и бесом игралище в разуме бывша, потщися и сих злодействия мя избавити, светло жилище добродетельми соделавши, светодательная и нетленная: разжени облак страстей, и вышняго причастия сподоби, и света невечерняго молитвами Твоими.

 

 

Песнь 4

 

Ирмос: Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Страстей моих смущение, кормчию рождшая Господа, и бурю утиши моих прегрешений, Богоневестная.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Милосердия Твоего бездну призывающу подаждь ми, Яже Благосердаго рождшая и Спаса всех поющих Тя.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Наслаждающеся, Пречистая, Твоих дарований, благодарственное воспеваем пение, ведуще Тя Богоматерь.

Слава: На одре болезни моея и немощи низлежащу ми, яко благолюбива, помози, Богородице, едина Приснодево.

И ныне: Надежду и утверждение, и спасения стену недвижиму имуще Тя, Всепетая, неудобства всякаго избавляемся.

 

 

Песнь 5

 

Ирмос: Просвети нас повелении Твоими, Господи, и мышцею Твоею высокою Твой мир подаждь нам, Человеколюбче.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Исполни, Чистая, веселия сердце мое, Твою нетленную дающи радость, веселия рождшая Виновнаго.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Избави нас от бед, Богородице Чистая, вечное рождши избавление, и мир, всяк ум преимущий.

Слава: Разреши мглу прегрешений моих, Богоневесто, просвещением Твоея светлости, Свет рождшая Божественный и превечный.

И ныне: Исцели, Чистая, души моея неможение, посещения Твоего сподобльшая, и здравие молитвами Твоими подаждь ми.

 

 

Песнь 6

 

Ирмос: Молитву пролию ко Господу, и Тому возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися, и живот мой аду приближися, и молюся яко Иона: от тли, Боже, возведи мя.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Смерти и тли яко спасл есть, Сам Ся издав смерти, тлением и смертию мое естество ято бывшее, Дево, моли Господа и Сына Твоего, врагов злодействия мя избавити.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Предстательницу Тя живота вем и хранительницу тверду, Дево, и напастей решащу молвы, и налоги бесов отгоняющу; и молюся всегда, от тли страстей моих избавити мя.

Слава: Яко стену прибежища стяжахом, и душ всесовершенное спасение, и пространство в скорбех, Отроковице, и просвещением Твоим присно радуемся: о Владычице, и ныне нас от страстей и бед спаси.

И ныне: На одре ныне немощствуяй лежу, и несть исцеления плоти моей; но, Бога и Спаса миру и Избавителя недугов рождшая, Тебе молюся, Благой: от тли недуг возстави мя.

Спаси от бед рабы Твоя, Богородице, яко вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко нерушимей стене и предстательству.

Призри благосердием, всепетая Богородице, на мое лютое телесе озлобление, и исцели души моея болезнь.

 

 

Кондак, глас 6-й

 

Предстательство христиан непостыдное, ходатайство ко Творцу непреложное, не презри грешных молений гласы, но предвари, яко благая, на помощь нас, верно зовущих Ти: ускори на молитву, и потщися на умоление, предстательствующи присно, Богородице, чтущих Тя.

 

 

Песнь 7

 

Ирмос: От Иудеи дошедше отроцы, в Вавилоне иногда, верою Троическою пламень пещный попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Наше спасение якоже восхотел еси, Спасе, устроити, во утробу Девыя вселился еси, Юже миру предстательницу показал еси: отец наших Боже, благословен еси.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Волителя милости, Егоже родила еси, Мати чистая, умоли, избавитися от прегрешений и душевных скверн, верою зовущим: отец наших Боже, благословен еси.

Слава: Сокровище спасения и источник нетления, Тя рождшую, и столп утверждения, и дверь покаяния, зовущим показал еси: отец наших Боже, благословен еси.

И ныне: Телесныя слабости и душевныя недуги, Богородительнице, любовию приступающих к крову Твоему, Дево, исцелити сподоби, Спаса Христа нам рождшая.

 

 

Песнь 8

 

Ирмос: Царя Небеснаго, Егоже поют вои Ангельстии, хвалите и превозносите во вся веки.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Помощи, яже от Тебе, требующия не презри, Дево, поющия и превозносящия Тя во веки.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Неможение души моея исцеляеши и телесныя болезни, Дево, да Тя прославлю, Чистая, во веки.

Слава: Исцелений богатство изливаеши верно поющим Тя, Дево, и превозносящим неизреченное Твое рождество.

И ныне: Напастей Ты прилоги отгоняеши и страстей находы, Дево: темже Тя поем во вся веки.

 

 

Песнь 9

 

Ирмос: Воистинну Богородицу Тя исповедуем, спасеннии Тобою, Дево чистая, с безплотными лики Тя величающе.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Тока слез моих не отвратися, Яже от всякаго лица всяку слезу отъемшаго, Дево, Христа рождшая.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Радости мое сердце исполни, Дево, Яже радости приемшая исполнение, греховную печаль потребляющи.

 

Пресвятая Богородице, спаси нас.

 

Пристанище и предстательство к Тебе прибегающих буди, Дево, и стена нерушимая, прибежище же и покров и веселие.

Слава: Света Твоего зарями просвети, Дево, мрак неведения отгоняющи, благоверно Богородицу Тя исповедающих.

И ныне: На месте озлобления немощи смирившагося, Дево, исцели, из нездравия во здравие претворяющи.

 

 

 

Обновлено 29.06.2014 11:53
 






Рейтинг@Mail.ru Рейтинг@Mail.ru Rambler's Top100 Яндекс.Метрика