Святая Императрица-Мученица Александра Федоровна
(25 мая / 7 июня; 4 / 17 июля)
Родилась будущая супруга Государя Николая II Российская Императрица Александра Федоровна в Дармштадте 6 июня 1872 года в семье Великого герцога Гессен-Дармштадтского Людвига IV и дочери царствующей Английской Королевы Виктории Великой герцогини Алисы. Девочку назвали Алисой в честь матери, но вскоре переделали это имя в “Аликс”. У нее было два старших брата, три старших сестры и одна младшая.
Стараниями англичанки-герцогини дворцовая дармштадтская жизнь развивалась по образцу английского Двора, начиная с длинной вереницы в залах фамильных портретов королевской английской династии и кончая овсянкой на завтрак, вареным мясом с картошкой на обед и “бесконечным рядом рисовых пудингов и печеных яблок”. Религиозная Великая герцогиня Алиса была вдохновительницей и учредительницей в стране больниц, благотворительных организаций, отделений Красного Креста, женских союзов. Она с раннего возраста брала своих детей для помощи больным в дармштадтские больницы и приюты.
Аликс, не устававшая носить цветы по больницам, походила своей красотой на ее сестру Елизавету: сероглазая с черными ресницами, рыжеватыми волосами. Эту “милую, веселую маленькую девочку, всегда смеющуюся, с ямочкой на щеке” в семье еще называли “солнышком”, как она и будет подписывать свои письма потом супругу Государю Николаю Александровичу. Беда, что ее 35-летняя мать умерла, когда Аликс было всего шесть лет.
Сначала у девочки была гувернантка, потом ее воспитанием занималась лично знавшая поэта Гете Анна Текстон, позже — высокообразованная, культурная англичанка Маргарет Джексон. С 1880 года у восьмилетней Аликс начались школьные занятия.
Принцессу нередко подводила неуверенность в себе, поэтому, например, превосходно игравшая на фортепьяно Аликс так жалко выглядела, когда ее бабушка королева Виктория заставляла внучку играть перед гостями в Виндзоре. Лицо Аликс покрывалось пятнами, пальцы начинали “прилипать” к клавишам.
В 15 лет по своей усидчивости и хорошей памяти Аликс отменно знала историю, литературу, географию, искусствоведение, естественные науки и математику. Основным языком для этой германской принцессы был английский и, конечно, отлично владела немецким; на французском же говорила с акцентом. Аликс стала блестящей пианисткой, чему ее учил директор Дармштадтской оперы, и больше всего любила музыку Вагнера. Она прекрасно вышивала, с тонким вкусом подбирая для этого рисунки и цвета. Друзья Герцогского Дома сочувственно качали головами: такой умнице и красавице от застенчивости бы избавиться...
Четвертая герцогская дочь Аликс стала похожа на прежнее “солнышко” через несколько месяцев, когда вместе с братом Эрнестом и отцом приехала погостить у сестры Елизаветы в Петербурге. Они остановились на Невском проспекте в доме принцессы Елизаветы, прозванной в Дармштадте Эллой, а теперь — Великой княгини Елизаветы Федоровны. Сюда к “тете Элле”, “тетеньке” без церемоний часто заезжал Цесаревич Николай. Елизавета Федоровна являлась веселой, остроумной хозяйкой дома, в котором царили приемы и балы.
Была раскидистая русская зима 1889 года, Аликс, как могла, преодолевала стеснительность и не отставала в развлечениях петербургской великосветской молодежи: ходила на каток, каталась на санках с горки. Цесаревич очень увлекся ею, и принцесса его полюбила, хотя ни за что не призналась бы в этом тогда и самой себе. Но лишь с Николаем Романовым она была естественна, могла свободно разговаривать и смеяться. Вернувшись домой, Аликс поняла, что только за русского Царевича выйдет замуж. Они стали писать друг другу нежные письма.
Они признались в глубоком взаимном чувстве, мечтали о дне, когда соединятся навеки. Однако Королева Виктория тоже мечтала сделать эту свою внучку Королевой Английской. Она стала сватать Аликс за своего внука принца Альберта Кларенского. Дармштадтская принцесса терпеть его не могла за безбожие, неказистую внешность. Альберт и сравниться не мог с умнейшим, изящным, духовным, чувствительным русским Цесаревичем! Когда Королева Виктория предложила ей замужество с принцем, Аликс категорически это отвергла. Она выпалила огорченной бабушке, что их брак не принесет счастья ни ей, ни Альберту. И пришлось Королеве отступить.
Все эти годы мечтал повести под венец Аликс и Николай Романов, но и его родители, как бабушка Аликс Гессенской, хотели бракосочетать сына с другим человеком. Государь Александр Третий с супругой Марией Федоровной противились союзу Наследника с принцессой из Дармштадта, потому что знали о неизлечимой аристократической болезни, несворачиваемости “голубой” крови — гемофилии, преследующей ее род Кобургского Дома.
Это “проклятие Кобургов” существовало с XVIII века, болезнь перешла в английскую королевскую фамилию через мать Королевы Виктории — принцессу Саксен-Кобургскую. Причем, заболевали гемофилией мальчики, а переходила она по женской линии. От этого умер сын Королевы Виктории Леопольд, а королевские дочери Беатриса, Виктория и мать Аликс Алиса должны были передать болезнь своим детям. То есть, возможная невеста Цесаревича Николая Аликс была обречена на то, что родившиеся от нее мальчики “приговорены” к гемофилии, от которой не выздоравливают. Так и станется с их будущим сыном, со следующим Наследником Русского Престола Алексеем. Но станется и то, что лишь в России будет дан юному Цесаревичу человек, способный унимать “несворачиваемые” приступы гемофилии, — Григорий Распутин...
Вот поэтому Государь Александр Третий и Государыня бесперебойно подыскивали сыну Ники другую невесту. Попытались сосватать дочь претендента на Французский Престол из Бурбонов Елену, чтобы закрепить союз с Францией. Но на счастье Царевича, воображавшего на все случаи своей жизни лишь Аликс Гессен-Дармштадтскую, Елена отказалась изменить католицизму и перейти в православие. Тогда Русский Царь постарался получить для сына руку принцессы Маргариты Прусской. Цесаревич наотрез отказался на ней жениться, заявив родителям, что лучше пойдет в монастырь. И тут ему снова повезло: Маргарита, как и Елена до этого, не захотела изменить своей инославной, протестантской вере.
Оставалась принцесса Гессенская, но Государь Александр стал настаивать, что Аликс, как и другие принцессы, не согласится переменить свою веру. Николай просил отпустить его в Дармштадт на переговоры с нею, отец не соглашался на это до 1894 года, пока не заболел.
Император в свои 49 лет продолжал выглядеть крепышом, но, очевидно, начали сказываться последствия его поступка в 1888 году при крушении царского поезда под Харьковом. Тогда силач Государь держал на плечах крышу вагона, пока его семья выбиралась из-под обломков.
Случай попросить руки Аликс представился Николаю Александровичу при женитьбе ее брата Великого герцога Эрнеста Людвига на принцессе Виктории Мелите. Бракосочетание было в Кобурге, где Аликс встретилась с российским Цесаревичем впервые после 1889 года. Он сделал ей предложение. Но случилось то, что предполагал отец, о преодолении чего Николай Александрович молился последние пять лет их разлуки: Аликс не хотела переходить в Православие.
На пламенные уговоры Николая Романова принцесса плакала и повторяла, что не в состоянии отказаться от своей религии. Королева Виктория, видя, что внучка может остаться совсем не у дел, стала тоже безуспешно ее убеждать принять русскую веру. Лишь у Эллы, Великой княгини Елизаветы Федоровны, начало это получаться. Она, старше Аликс на восемь лет, после смерти их матери вместе с сестрой Викторией пыталась заменить младшей умершую. Елизавета Федоровна очень хотела быть вместе с Аликс в России. Великая княгиня хорошо знала Цесаревича Ники, любила его и была уверена: этот брак будет счастлив.
После сделанного предложения наследник записал в своем дневнике: «Говорили до 12 часов, но безуспешно, она все противится перемене религии. Она, бедная, много плакала".
Она плакала все время и только время от времени произносила шепотом: „Нет, я не могу"». Будучи исключительно честной сама с собой, отличаясь благородством и преданностью своим идеалам и к тому же будучи прекрасно образованной — она получила при Оксфордском университете степень доктора философии, — Алике не была способна принести весь свой внутренний мир в жертву любви к цесаревичу.
Тут много помог ее собеседник, а затем духовник —просвещеннейший богослов, бывший ректор Санкт-Петербургской Духовной академии протопресвитер Иоанн Янышев. Он сумел открыть ей всю красоту и истину православной веры. Вспоминая впоследствии дни обручения, государыня писала супругу: «Ты видишь, как даже тогда вера и религия играли такую большую роль в моей жизни. Я не могу просто к этому относиться, и если я прихожу к уверенности в чем-либо, то уже навсегда... И также любовь ко Христу — она всегда была так близко связана с нашей жизнью в эти 22 года».
Но полному обращению принцессы помогли искренние, горячие слова наследника, излившиеся из его любящего сердца: «Аликс, я понимаю Ваши религиозные чувства и благоговею перед ними. Но ведь мы веруем в одного Христа; другого Христа нет. Бог, сотворивший мир, дал нам душу и сердце. И мое сердце и Ваше Он наполнил любовью, чтобы мы слились душа с душой, чтобы мы стали едины и пошли одной дорогой в жизни. Без Его воли нет ничего. Пусть не тревожит Вас совесть о том, что моя вера станет Вашей верой. Когда Вы узнаете после, как прекрасна, благодатна и смиренна наша православная религия, как величественны и великолепны наши храмы и монастыри и как торжественны и величавы наши богослужения, — Вы их полюбите, Алике, и ничто не будет нас разделять».
Принцесса с затаенным дыханием слушала вдохновенные слова цесаревича, и тут вдруг она заметила, что из его голубых глаз потекли слезы. Сердце ее, и так переполненное любовью и печалью, не выдержало, и из уст послышалось тихое: «Я согласна».
«Милая, дорогая, бесценная мама, — в восторге писал домой наследник, — ты не можешь себе представить, как я несказанно счастлив... Сегодня утром нас оставили одних, и тут, с первых же слов, она согласилась. Одному Богу известно, что произошло со мной. Я плакал, как ребенок, и она тоже... Весь мир сразу изменился для меня; природа, люди — все; и все мне кажутся добрыми, милыми и счастливыми. Я не мог даже писать, до того у меня дрожали руки... Спаситель сказал нам: «Все, что ни просишь у Бога, даст тебе Бог». Слова эти бесконечно мне дороги, потому что в течение пяти лет я молился ими, повторяя их каждую ночь, умоляя Его облегчить Алике переход в православную веру и дать мне ее в жены...»
В октябре 1894 года Аликс срочно вызвали в Россию: Государь Александр Третий тяжело заболел. В Ливадии, где Царь лечился, собралась вся Романовская Семья, готовились к самому худшему. Несмотря на скверное самочувствие, Александр Александрович поднялся с постели и надел мундир, чтобы встретить невесту сына.
Государь Император Александр III скончался 20 октября 1894 года. В тот же день принял Престол Николай Александрович, а на следующий день 21 октября его невеста принцесса Гессен-Дармштадтская Алиса присоединилась к Православию и стала называться Александрой Феодоровной. 14 ноября 1894 года состоялось бракосочетание Государя Императора Николая II с Александрой Федоровной, после которого она написала в дневник мужу:
“Никогда бы не поверила, что может быть такая полнота счастья в этом мире — такое чувство единения двух смертных существ. Мы не разлучимся более. Наконец-то мы вместе, и наши жизни связаны до конца, а когда эта жизнь кончится, то в другом мире мы встретимся снова, и уже не разлучимся вовеки”.
Священное коронование и святое миропомазание, венчание на царство Николая Второго и Александры Федоровны проходило в Москве в мае 1896 года. На Руси по традиции, восходящей к Византийской империи, особый ритуал венчания на царство. Только после него Царь становится Помазанником Божьим, хотя правителем — сразу после кончины предшествующего монарха. Способность управлять царством дается таинством миропомазания в коронации.
Первые 20 лет супружества царской четы были самыми счастливыми их личной семейной жизни. Более счастливой семьи никто из близко знавших их не встречал. Свв. страстотерпцы и сами это сознавали так, государыня в одном из своих писем к государю писала: «В нынешние времена редко видишь такие браки... Ты — моя жизнь, мой свет... Когда на сердце тяжело от забот и тревог, каждое проявление нежности дает силу и бесконечное счастье. Ах, если бы дети наши могли бы так же быть счастливы в своей супружеской жизни». И другие, наблюдая со стороны их тихое счастье и примерную семейную жизнь, удивлялись этой идиллии двух венценосных супругов. Пьер Жильяр, воспитатель наследника цесаревича Алексия, писал: «Какой пример, если бы только о нем знали, давала эта столь достойная семейная жизнь, полная такой нежности. Но как мало людей о ней подозревали. Правда, что эта семья была слишком равнодушна к общественному мнению и укрывалась от посторонних взглядов». Другой близкий к царской семье человек, флигель- адъютант Мордвинов, вспоминал; «Я навсегда буду под впечатлением этой изумительной, до встречи с ними никогда ранее мною не виданной, чудной во всех отношениях семьи». «Я скажу про них просто, — говорил камердинер Волков, — это была самая святая и чистая семья».
Осенью 1895 г. родилась первая дочь - славный, крупный ребенок, вызвавший новые заботы, давший новые радости. «Богом нам посланную дочку при молитве мы назвали Ольгой», — отметил в своем дневнике государь.
Св. мученица вел. княжна Ольга унаследовала от отца все лучшие стороны его души: простоту, доброту, скромность, непоколебимую честность и всеобъемлющую любовь к Родине, а от матери — глубокую евангельскую веру, прямоту, умение владеть собой и крепость духа. Она обладала очень живым умом и рассудительностью — этой высшей добродетелью, по слову прп. Антония Великого. Неудивительно, что государь часто советовался с ней, даже по самым важным вопросам. Ее чистая, «хрустальная» душа, как выразился один из ее воспитателей, отражалась и на внешнем ее облике; люди чувствовали в ее присутствии какой-то неиссякаемый источник жизни, радости и мира. «Чем больше глядишь на нее, тем миловиднее становится ее лицо, — говорила сестра, работавшая с ней в лазарете, — оно озарено внутренним светом, оно становится прекрасным от каждой ее светлой улыбки. Она вся ясная, радостная».
Св. княжна Ольга очень любила Россию и так же, как и ее отец, любила простой русский народ. Когда заходила речь о том, что она может выйти замуж за одного из иностранных принцев то она не хотела и слышать об этом, говоря: «Я не хочу покидать Россию. Я — русская и хочу остаться русской».
Через два года родилась вторая девочка, названная во святом Крещении Татьяной, еще через два года — Мария, а еще через два года — Анастасия.
С появлением детей св. царица отдала им все свое внимание: кормила, ежедневно сама купала, неотступно бывала в детской, не доверяя своих детей никому. Бывало, что, держа на руках ребенка, она обсуждала серьезные вопросы своего нового учреждения или, одной рукой качая колыбель, она другой подписывала деловые бумаги. Государыня не любила ни минуты оставаться праздной, и своих детей она приучила к труду. Чудные вышивки выходили из-под их быстрых рук. Две старшие дочери — Ольга и Татьяна — во время войны работали с матерью в лазарете, исполняя обязанности хирургических сестер.
«Чем выше человек, — говорил царь мученик, — тем скорее он должен помогать всем и никогда в обращении не напоминать своего положения. Такими должны быть и мои дети». Сам являясь добрым примером простоты, кротости и внимательности ко всем, государь и детей своих воспитал такими же.
Доктор Боткин в письме к своей дочери описывает, как он попросил сидевшую у него вел. княжну Анастасию выйти в коридор и позвать лакея. «Вам зачем?» — «Я хочу вымыть руки». — «Так я вам подам». На протесты доктора она сказала: «Если это ваши дети могут делать, то отчего я не могу?» — и, моментально завладев чашкой, помогла ему вымыть руки.
Во время прославления прп. Серафима Саровского царственные мученики горячо молились в Сарове пред мощами новоявленного угодника Божия, о даровании им сына — наследника. На следующий год у них родился мальчик, который во святом Крещении был назван Алексием в честь св. Алексия, митрополита Московского. Наследник от природы был наделен исключительной красотой. Радости счастливым родителям, казалось, не было предела, но вот уже на второй месяц после его рождения обнаружилось, что ребенку передалась наследственная болезнь Гессенского дома — гемофилия, которая ставила жизнь его под постоянную угрозу внезапной смерти. Даже при легких ушибах происходили внутренние кровоизлияния, от которых наследник сильно страдал.
Когда отрок подрос, государыня научила его молиться. Ровно в 9 часов вечера он поднимался с ней в свою комнату, читал громко молитвы и ложился спать, осеняемый ее крестным знамением. Государыня сама преподавала ему Закон Божий. В одном письме из Тобольской ссылки она писала: «Прохожу с Алексеем объяснение Литургии. Дай мне Бог умение учить, чтобы на всю жизнь осталось у него в памяти... Почва благая — стараюсь, как умею...» Наследник имел горячее, доброе сердце, отзывчивое к чужому горю. Несмотря на его болезненность, которая наложила свой отпечаток на его необыкновенно привлекательное и открытое лицо, он был очень живым и веселым мальчиком, эта жизнерадостность заражала порой и седовласых старцев, которые, забыв года, проводили с ним время в детских шалостях.
Государыня писала о детях государю: «Они делили все наши душевные волнения... Крошка чувствует так много своей маленькой чуткой душой — никогда не буду в состоянии возблагодарить Бога достаточно за ту чудную милость, которую Он мне дал в тебе и в них. Мы одно».
Когда бунтующая революционная толпа заполонила Петроград, а царский поезд был остановлен на станции Дно для составления отречения от престола, Аликс осталась одна. Дети болели корью, лежали с высокой температурой. Придворные разбежались, осталась кучка верных людей. Электричество было отключено, воды не было – приходилось ходить на пруд, откалывать лед и топить его на плите. Дворец с беззащитными детьми остался под защитой Императрицы.
Она одна не падала духом и не верила в отречение до последнего. Аликс поддерживала горстку верных солдат, оставшихся нести караул вокруг дворца - теперь это была вся ее Армия. В день, когда отрекшийся от Престола экс-Государь вернулся во дворец, ее подруга, Анна Вырубова записала в дневнике: «Как пятнадцатилетняя девочка бежала она по бесконечным лестницам и коридорам дворца ему навстречу. Встретившись, они обнялись, и оставшись наедине разрыдались…»
Находясь в ссылке, предчувствуя скорую казнь, в письме к Анне Вырубовой Государыня подводила итоги своей жизни: «Милая, родная моя… Да, прошлое кончено. Благодарю Бога за все, что было, что получила – и буду жить воспоминаниями, которые никто у меня не отнимет…
Какая я стала старая, но чувствую себя матерью страны, и страдаю как за своего ребенка и люблю мою Родину, несмотря на все ужасы теперь…Ты же знаешь, что НЕЛЬЗЯ ВЫРВАТЬ ЛЮБОВЬ ИЗ МОЕГО СЕРДЦА, и Россию тоже… Несмотря на черную неблагодарность Государю, которая разрывает мое сердце… Господи, смилуйся и спаси Россию».
Царская семья жила идеалами Святой Руси и являла собой ярких ее представителей. Они любили посещать монастыри, встречаться с подвижниками, подвизавшимися в них. Государыня посетила блаженную Пашу Саровскую в Дивеевской обители. В 1916 г., посетив Новгород с его древними памятниками и святынями, она навестила юродивую, стосемилетнюю старицу-затворницу Марию Михайловну, жившую в Десятинном монастыре. «Вот идет мученица—царица Александра», — встретила ее такими словами блаженная Марья. Затем благословила ее, поцеловала и сказала: «А ты, красавица, — тяжелый крест — не страшись...» Светское общество высмеивало лучшие религиозные чувства государыни, называло ее за глаза фанатичкой и ханжой и мечтало о насильном пострижении ее в монахини.
За три дня до убиения царственных мучеников к ним был последний раз приглашен священник для свершения службы. Батюшка служил обедницу, по чину службы положено было в определенном месте прочесть кондак «Со святыми упокой...» Почему-то на этот раз диакон, вместо того чтобы прочесть этот кондак, запел его, запел и священник. Царственные мученики, движимые каким-то неведомым чувством, опустились на колени. Так они прощались с этим миром, чутко отзываясь на призывы мира горнего — Царствия вечного.
Александре Федоровне было сорок шесть лет, когда ее убили.
С каждым годом, по мере раскрытия правды и обнародования документов о ритуальном убийстве жидовствующей властью Царской Семьи, все больше и больше православных христиан в келейных молитвах поминают Царскую Семью не как страстотерпцев, а как мучеников.
АКАФИСТ ПЕРВЫЙ
Кондак 1
Избранной от рода державнаго, благоверней царице Александре, яко крепкой заступнице и всеблагой молитвеннице нашей похвальное принесем пение. Ты же, яко имея ко Всещедрому Богу дерзновение от всяких зол и бед нас свободи, да с любовию зовем ти:
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Икос 1
Ангелы своя странам и языком предстатели даровавый Бог, послал есть тя, святая наша мати и царице Александро, в страну Российскую, процвела бо еси в земли сей подвиги твоими, молитвою и кончиною мученическою, и сего ради внити в чертоги Царя Небеснаго спободилась еси, идеже со ангелы предстоиши престолу Господню и молишися о спасении Руси Святой. Мы же вся сия славословяще, от сердце наших таковыя похвалы тебе приносим:
Радуйся, всеблаженная последовательнице Христова.
Радуйся, яко заповеди Его вельми возлюбила еси.
Радуйся, яко закон Христов ревностно и неленостно исполнила еси.
Радуйся, аки светило, во тьме нечестия возсиявшая.
Радуйся, Христу Богу человеколюбцу всю себе предавшая.
Радуйся, благочестием, молитвою и подвигом мученическим Творцу нашему угодившая.
Радуйся, душу свою погубившая, во еже спасти ю.
Радуйся, во славе Святой Троице предстоящая и о державе твоей непрестанно молящаяся.
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Кондак 2
Видя Господь како сердце твое преисполнилось есть любви к царевичу российскому и како ожидание многолетнее с надеждою велиею претерпела еси, благослови тя и благодатию Своею в таинстве бракосочетания обильно тя одари. Ты, радуяся о Господе, милостию Своею тя посетившему, воспела еси Ему: Аллилуиа.
Икос 2
Разумом Божественным просвещаема, богомудрая Александро, не убоялась еси оставити отечество свое и в державу российскую вселитися. Такожде и веру Православную всею душою твоею восприяла еси и народ русский возлюбила еси любовию истинною. Мы же сему радуяся, ублажаем тя, мати наша и царице, тако:
Радуйся, добраго корне ветве многоплодная.
Радуйся, от родителей семена веры приимшая.
Радуйся, в страсе Божием ими воспитанная.
Радуйся, от юности твоея волю Господню творившая.
Радуйся, в земли российской отчизну новую обретшая.
Радуйся, яко царем Александром III радостно сретаема была еси.
Радуйся, яко сомнения и страси твоя преодолела еси и многоценный бисер веры Православныя восприяла еси.
Радуйся, именем древлей царицы-страстотерпицы нареченная.
Радуйся, яко тоя житию усердно подражала еси.
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Кондак 3
Сила благодати Божией осени тя, благоверная Александро, егда купно с супругом твоим, святым царем Николаем венчаны быша на царствие российское. Тоя же сила Божия к милосердию и благочестию осени тя и научи славити Единаго Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, и воспевати Ему: Аллилуиа.
Икос 3
Имея ум и сердце Духом Святым озаренныя, блаженная царица Александро, свято и праведно жительствовала еси в палатех царстих, паче земной славы о горнем мудрствовала еси, благомудрым пастырем кронштадским и иными духовными наставники руководимая, ко благу и славе Божией житие твое устрояла еси, милосердие бо преславное к народу российскому явила еси. Мы же, ублажающе труды и подвизи твоя, вопием ти сице:
Радуйся, Матери Божией чадо верное и возлюбленное.
Радуйся, евангельския мудрости вместилище.
Радуйся, яко паче своея, пользы ближних искала еси.
Радуйся, заповедей Христовых усердная исполнительнице.
Радуйся, за ревность о чистоте сердца в нечистоте жития оклеветанная.
Радуйся, во благочестии жити нас наставляющая.
Радуйся, яко разум наш благодатию Господней просвещаеши и озаряеши.
Радуйся, яко к покаянию всех нас ныне призываеши.
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Кондак 4
Буря скорбей и напастей, злобою мира сего воздвизаемая не ослаби крепкия любве твоея яже к Богу, святая благоверная царице Александро, вся бо с верою и надеждою претерпела еси, в Бозе токмо отраду и утешение обретая и поя Ему: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше боголаженная царице Александро, о чудесех и помощи благодатней, яже получаша правоверние христиане по молитвам старца Серафима, почала еси молитися Саровскому Чудотворцу, да дарует ти и супругу твоему сына-наследника и сотворит мир державе российской. И егда родися царевич Алексий, возрадовалася еси зело и возблагодарила еси Господа, милость Свою паки ти давшаго, и воспела еси пение благодарственное старцу Саровскому. Мы же вся поминающе, зовем ти тако:
Радуйся, всероссийскому прославлению преподобнаго Серафима поспособствовавшая.
Радуйся, его молитв ради даров Божиих удостоившаяся.
Радуйся, яко чад твоих и ближних достойно поклонятися святым угодником научила еси.
Радуйся, яко купно с сими святыми от нас славословия ныне приемлеши.
Радуйся, яко купно со Святым Серафимом о спасении нашем присно ходатайствуеши.
Радуйся, Русския Православныя Церкви предивное украшение.
Радуйся, велие к Богу, прославльшему тя за Русь многострадальную дерзновение.
Радуйся, рода христианскаго благомощное заступление.
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Кондак 5
Божественнаго Духа преисполнена была еси, святая благоверная царица российская Александро, добродетельнаго ради жития твоего: зане кротка, чиста сердцем, терпелива, непамятозлоблива и вельми милосердна была еси, сего ради и Спаситель во чудесех преславну тя показа. Мы же, прославляя Бога, тя прославльшаго, благодарственно вопием Ему: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше тя верные чада церкви Христовой, яко светило безоблачно сияюща многими дарованьми божественными, возрадовахуся зело. Ты же, царица благочестивая, имущая сердце милостивое и к людям страждущим удобь преклонное, делами милосердия и молитвами горячими послужила еси людям державы твоея. Такожде и сугубое попечение о благолепии церковнем имела еси, вся творяще во славу Божию. Мы же, вся сия поминающе, молим тя, святая мати наша Александро, преклони и к нам, многогрешным, милосердие Творца и Спаса нашего и приими славословия сия:
Радуйся, душу ко всем милосердну имевшая.
Радуйся, во мнозех благотворениях любовь к людям показавшая.
Радуйся, состраданием скорби бедствующих утолявшая.
Радуйся, нищая питавшая и убогия призиравшая.
Радуйся, сирая и вдовицы заступавшая и всем просящим помощи помогавшая.
Радуйся, яко в обстояниях бызысходных отраду и облегчение даруеши.
Радуйся, яко и ныне предстательства и помощи твоея нас не лишаеши.
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Кондак 6
Проповедуют о богоугодном житии твоем, святая мати наша Александро, в супружестве и царствовании, добродетели твоя: велие благочестие, смиренномудрие, милосердие, истинная матерняя любы ко всем, поющим о тебе Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия свет Христов в чадех твоих, благоверная царице, яже тобою научены быша житию добродетельному и тобою же укрепляемы путь скорбный благочестно проидоша и тако угодиша Господеви. Мы же, сия поминающе, молим тя, святая Александро, просвети и наши сердца, мраком житейских попечений омраченныя, озари лучами добродетелей твоих всех, любящих тя и молитвенно к тебе ныне взывающих:
Радуйся, с государем, супругом твоим во всяком благочестии и чистоте пожившая.
Радуйся, и чада твоя во благочестии воспитавшая.
Радуйся, молитве и смирению их научившая.
Радуйся, к подвигу мученическому их предуютившая.
Радуйся, воздержания и целомудрия наставнице богомудрая.
Радуйся, супругам любовь и согласие дарующая.
Радуйся, кротких и благих нравов благоискусная насадительнице.
Радуйся, нечестивых и душетленных обычаев неуклонная искоренительнице.
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Кондак 7
Хотящим нам славити подвизи и чудеса твоя, святая царица-мученице Александро Новая, помози свыше данною ти благодатию сердца же наша от греховных промышлений очистити, да достойно и неосужденно прославим тя, о тебе воспевая Христу Богу нашему: Аллилуиа.
Икос 7
Новую и дивную заступницу даровал есть тя Господь людем российским. Ты бо в добродетели подвизалася еси на земли, мученически живот свой скончала еси и обрела еси венец нетленный на небесех. Ныне же благодать даруеши всем с верою имя твое призывающим и подвизаеши евангельски славословити святую память твою:
Радуйся, нищая духом подвижнице, яко твое есть Царствие Небесное.
Радуйся, плакавшая много, яко обильно утешилася еси.
Радуйся, яко духом кротости землю обетования наследовала еси.
Радуйся, алкавшая и жаждавшая правды, яко насытилася еси в селениях небесных.
Радуйся, милостивая, яко не сама точию помилована еси, но и иным милости от Бога ходатайствуеши.
Радуйся, чистая сердцем, яко днесь Бога лицем к Лицу зриши.
Радуйся, яко возненавидена была еси от человек и гонения и клеветы прияла еси Христа ради.
Радуйся и веселися, яко мзда твоя многа есть на небесех.
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Кондак 8
Странно бысть маловерным людем российстим чудное житие твое, яко не о славе си, но о Бозе помышляла еси и заповеди Его с любовию творила еси, сего ради и ополчился есть на тя враг рода человеческаго со приспешники своими, кии паче иных на тя клеветаху, поношаху и злословляху имя твое честное, ты же по заповеди Христовой за злохулителей своих молилася еси Господеви, песнопоя Ему: Аллилуиа.
Икос 8
Всею душею возлюбила еси народ от Бога ти врученный и во дни испытания военнаго купно со дщери твоими Ольгою и Татианою усердно трудилася еси во врачебнице, воинов раны целяше, не щадила бо еси естества твоего и в немощи телесней силу велию духовную явила еси, служа всем со смирением и любовию. Тем же и нас, грешных, твоею молитвою исцели и буди нам ко спасению управительнице, да благодарственно воспоем ти:
Радуйся, ближние твоя искренне возлюбившая.
Радуйся, спасению их душевному и исцелению телесному себя посвятившая.
Радуйся, болезнующих грехми целительнице благоискусная.
Радуйся, недугов телесных врачевательнице богодарованная.
Радуйся, воинам увечным любовию послужившая.
Радуйся, ангелов милосердием твоим возвеселившая.
Радуйся, Бога и ближних любити нас научающая.
Радуйся, страждущим служити нас подвизающая.
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Кондак 9
Всяческие скорби и болезни со смирением и надеждою на Господа Иисуса Христа претерпела еси, царице Александро, егда волею злочестивых богоотступников странствие скорбное из Петрограда во град Тобольск совершила еси. Тем же просия победою вера твоя, яко за все благодарила еси Господа, не оставившаго тя, супруга и чад твоих во дни испытаний и пение хвалебное возносила еси Вседержителю взывая: Аллилуиа.
Икос 9
Витийския многовещания и риторские хитрости отвергше, искренним точию сердцем в песнех духовных величаем тя, заступницу нашу, благоверную царицу-мученицу Александру, восхваляем многотрудное житие твое, торжествуем славу твою и, покланяющеся святому образу твоему, умильно глаголем:
Радуйся, яко тобою славится Бог дивный во святых Своих.
Радуйся, яко тобою посрамляется отец лжи, диавол.
Радуйся, многими добродетельми путь свой к небеси уготовившая.
Радуйся, слезами скорбьми и покаянием стези твоя оросившая.
Радуйся, радости и славы святых достойная сонаследнице.
Радуйся, блаженства райскаго и света невечерняго сопричастнице.
Радуйся, от горних высот славы твоея к земнородным милостиво приникающая.
Радуйся, нас, чад твоих, матерински посещающая.
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Кондак 10
Спасительнаго подвига ищуще, святая страстотерпице царице Александро, взяла еси крест Христов и Христу последовала еси, тесноты, лишения, осмеяния и иные злострадания терпела еси, на Бога уповая, веру бо и верность Ему даже до конца явила еси, песнопоя Господеви ангельскую песнь: Аллилуиа.
Икос 10
Стена крепкая, козньми врага неодоленная, пребыла еси до конца, святая великомученице царице, егда злочестивии богоотступники купно с супругом, чадами и слуги верными лютой смерти тя предаша. Мы же ублажаем мученическую кончину твою и почитаем тя, яко молитвенницу и ходатаицу не токмо за страну российскую, но и за весь мир христианский, и любовию к тебе подвизаемы, таковые похвалы приносим ти:
Радуйся, от рук злочестивых чашу смертную испившая.
Радуйся, устнами верных сего ради присно восхваляемая.
Радуйся, веру, надежду и любовь даже до конца сохранившая.
Радуйся, ум и сердце посреди мучения лютаго ко Господу устремившая.
Радуйся, яко во обителях райских ныне пребываеши.
Радуйся, яко всех с верою имя твое призывающих милостивно утешаеши.
Радуйся, от пагубы и зловерия верных ограждение.
Радуйся, мира христианскаго в вере и благочестии утверждение.
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Кондак 11
Пение немолчное совершая, предстояще пред образом твоим, царице наша Александро, покаяния молитвы за безумие отцев наших приносим, слезно глаголя: "Господи, даруй им прощение молитвами венценосных мученик Твоих", и на милосердие Отца Небеснаго уповая, сокрушенно поем: Аллилуиа.
Икос 11
Светлостию подвигов благоприятных просияла еси, святая мати Александро, и восприяла еси благодать молитися за ны, вспомоществуя верным в подвизе спасения, яко сосуд избранный благодати Божия. Ныне же купно с преподобномученицею Елизаветою, сестрою твоею, государем и чадами и всеми новомученики российскими ходатайствуеши о нас пред престолом Царя царствующих. Мы же вся сия поминающи, таковая похвалы тебе, царице Александро, приносим:
Радуйся, заступнице наша милостивая, богодарованная.
Радуйся, о вечном спасении нашем молящаяся.
Радуйся, временное благоденствие нам дарующая.
Радуйся, к сонму новомучеников сопричтенная.
Радуйся, святых благоверных княгинь земли русския достойная сонаследнице.
Радуйся, святыя Православныя Церкви духовная красото и радование.
Радуйся, радости нам и славы вечная усердная ходатаице.
Радуйся, благих желаний наших скорая исполнительнице.
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Кондак 12
Благодать и велие дерзновение твое пред Богом ведуще тебе, святая и преславная царице Александро, молим ти ся: молися о нас ко Господу, да избавит ны от всяких бед и напастей и сохранит и утвердит ны во святей вере, во всяком благочестии и чистоте, да тихое и безмолвное житие поживем и поем тобою нам благодеющему Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Богу песнь благодарения, радуемся о тебе, святая мати наша, богоблаженая царице Александро, яко вся полезная нам даруеши, тобою бо пагуба отгоняется, здравие улучшается, мир и благоустроение водворяется; понеже бо на небесех присно ходатайствуеши о нас, взывающих ти сице:
Радуйся, венценосице добропобедная от Христовой десницы увенчанная.
Радуйся, великая угоднице Божия, величием подвигов твоих ангелов удивишая.
Радуйся, чудотворице преславная, в бедах и скорбех страждущим человеком помогающая.
Радуйся, о мире всего мира ко Господу молитвеннице неусыпная.
Радуйся, о спасении державы российстей пред престолом Божиим выну ходатайствующая.
Радуйся, благочестие и смирение твоими всесильными молитвами нам дарующая.
Радуйся, чтущих память твою пред Богом поминающая.
Радуйся, о прославляющих тя Господа умоляющая.
Радуйся, святая новомученице, царице Александро, молитвеннице о душах наших.
Кондак 13
О преславная страстотерпице, боговенчанная царице Александро, прими благоутробно сие малое моление наше, и твоим сильным и благоприятным пред Богом ходатайством, избави нас от враг видимых и невидимых, от всякия муки, да сподобимся с тобою, царем-страстотерпцем и всеми новомученики российскими во веки воспевати Богу Спасителю нашему благодарственную песнь: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
МОЛИТВА ПЕРВАЯ
О святая мученице царице Александре, о возлюбившая Господа от всего сердца твоего, и от всея души твоея, и всею крепостию твоею и всем помышлением твоим! Вемы, яко младенца тя сущу страданием венча Христос матери ти умершей: помолися о чадех наших, матерей лишенных, матерьми оставленных, матерьми убиенных. Вемы, яко Жениха ради Небеснаго готова была еси отвергнути жениха царственнаго: помолися об отроковицах и отроцех наших, да не изберут скотскую пишу, ценою души купованную. Вемы, яко возненавидено была еси ближними от венца брачнаго: помолися о юных женах, в домы мужей входящих. Вемы, яко неугодны были суть чада твоя, дондеже наследник не родися: помолися о женах, в долгонедужии сущих. Вемы, яко чадо молитвы, чадо веры твоея, сын и наследник, неисцельно болен явился есть: помолися не быти оставленным и болящим младенцем страны твоея. О избранная крестонесице Христова чрез все житие твое, возлюбившая народ твой паче себе: возжелевшая паче умрети, неже оставити страну твою: разделившая мученический венец с помазанником Божиим: умоли Бога твоего, да не отступим от Него в час посещения нашего, да верны пребудем Христу кийждо на месте своем, да внидем в Царство, идеже ты солнечная луча еси Солнца Правды, Христа Бога нашего, в Троице Славимаго. Аминь.
МОЛИТВА ВТОРАЯ
О преславная страстотерпице, боговенчанная царице Александро Новая, скорая наша помощнице и заступнице и неустанная о нас молитвеннице. Предстояще пред образом святым твоим и тя, яко живу сущу, зряще, припадающе, молим тя: приими прошения наша и вознеси их ко Престолу милосерднаго Отца Небеснаго, яко велие и преславное дерзновение к Нему имущая; испроси всем, притекающим к тебе, и всем, чтущим святую память твою - вечное спасение и временное благодействие, от всяких бед и скорбей - скорое избавление. Ей, чадолюбивая мати наша и царице, тебе, предстоящей Престолу Божию ведомы нужды наша, духовныя и житейския, призри на нас материнским твоим оком, и твоими молитвами отврати от нас колебания всяким ветром учения, злых и богопротивных обычаев умножение; утверди же во всех веры согласное ведение, взаимную любовь и единомыслие; да всем: словесы, писании и делы славится посреди нас Всесвятое имя Отца, и Сына, и святаго Духа, Единаго Бога, в Троице славимаго и поклоняемаго, Ему же честь и слава во веки веков. Аминь.
МОЛИТВА ТРЕТЬЯ
О святая царице-мученице Александро Новая, милостивая сирых заступнице, крестоносная мати, щедрою твоею десницею озари и нас, тебе ныне молящихся и испроси у Всещедраго и Премилостиваго Бога, Ему же имя есть Любовь, богатыя милости и буди: во браце сущим - чистоты и любве святая хранительнице; чад малых и юности - мудрая окормительнице; сирых и скорбных - жалостивая утешительнице; грехи обуреваемых сострадательная врачебнице; от врагов искушаемых - крепкая защитнице; и всем твоего заступления просящим - милостивая пред Богом и Царицею Небесною ходатаице; наипаче же умоли, святая мати наша и царице, даровати нам благодать Всесвятаго Духа; да ею в житии сем охраняемы и спасаемы, с тобою сподобимся во веки прославляти Господа и Спаса нашего Иисуса Христа, Емуже слава подобает со Всеблагим Его Отцем и Святым Прещедрым Духом во веки веков. Аминь.
МОЛИТВА ЧЕТВЕРТАЯ
О святая царице-мученице Александро Новая, милостивая сирых заступнице, крестоносная мати, щедрою твоею десницею озари и нас, тебе ныне молящихся и испроси у Всещедраго и Премилостиваго Бога, Ему же имя есть Любовь, богатыя милости и буди: во браце сущим - чистоты и любве святая хранительнице; чад малых и юности - мудрая окормительнице; сирых и скорбных - жалостивая утешительнице; грехи обуреваемых сострадательная врачебнице; от врагов искушаемых - крепкая защитнице; и всем твоего заступления просящим - милостивая пред Богом и Царицею Небесною ходатаице; наипаче же умоли, святая мати наша и царице, даровати нам благодать Всесвятаго Духа; да ею в житии сем охраняемы и спасаемы, с тобою сподобимся во веки прославляти Господа и Спаса нашего Иисуса Христа, Емуже слава подобает со Всеблагим Его Отцем и Святым Прещедрым Духом во веки веков. Аминь.
ТРОПАРЬ
Тропарь, глас 4
Все житие твое во Христе есть боговенчаная мученице святая царица Александра Новая,пришла бо еси от иноверия к православию, егоже восприяла еси всем сердцем твоим, возлюбивши молитву и храм Божий, еще же и в поучении святых отец возрастивши чада твоя в служении народу своему, и уготовивши их к смерти за Христа терпяще кротко клевету. Сего ради молим тя: моли спастися душам нашим.
Величание:
Величаем тя, святая царице-мученице Александро Новая и чтим честная страдания твоя, яже за Христа претерпела еси.
Акафист святой великомученице благоверной царице Александре новой
Кондак 1
Избранная Помазанником Божиим в царицу и матерь народу своему, аще и недостойнии, похвальная восписуем ти, о страстотерпице, но яко имущи вино и елей и злато любве твоея, обрати нас воистину быти яко дети, да внидем в Царство Небесное поюще: Радуйся, милосердая царице Александре Новая, страданьми твоими струпы греховныя наши обязующая.
Икос 1
Ангелу подобный послан бысть православный царевич рещи тебе: Радуйся! И аще и слезы точаста очи твоя доселе, абие престаста, глаголющу ему: Радуйся, еюже православное благочестие возсияет. Радуйся, еюже лютое нечестие померкнет. Радуйся, материнства и отцовства издетска обнищавшая. Радуйся, детски Россию во отечество и родину вменившая. Радуйся, в дом Пречистой входящая. Радуйся, из рук ея чада русския приемлющая. Радуйся, в сиротстве твоем ныне Материю Божиею восприемлемая. Радуйся, Феодоровской Владычице посвященная. Радуйся, прежде трубы последней новое имя стяжавшая. Радуйся, яко именем твоим людие Христовы защиту обретают. Радуйся, яко верова Богу в Помазаннице его. Радуйся, яко вменися ти в правду сие. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими струпы греховныя наша обязующая.
Кондак 2
Видящи святая себе в вере иной, глаголет царевичу исповеднически: не можно есть человека предпочести Богу, како смогу любовь Христову любве ради твоея отринути? Како забуду Бога отец моих? Аще предам Христа, и твоя изгибнет любы. Сей же, узрев веру сию, умиленно взываше: Аллилуиа.
Икос 2
Разум недоразумеваемый разумети из тьмы люторства ищущи, плакася горько святая. Но яко един от древних, на них же взирающе во свидетельстве их, людие, звери и камение славляху Христа, глаголет царевич, яко любы его — икона любве Христовой, яко паче взыскует Бог православия ея, неже уневещения, с симже и мы зовем сице: Радуйся, исходящи от земли твоея. Радуйся, яко восходиши в дом Отца твоего, иже на Небесех. Радуйся, лучою солнечною во отечестве именованная. Радуйся, яко к Солнцу Правды присно обращенне лучи сия. Радуйся, любомудрием известная. Радуйся, мудрость любовию о Христе свидетельствовавшая. Радуйся, Реввекины десять дний пождания поминавшая. Радуйся, яко новый Исаак сей десять лет не устал есть ждати тебе. Радуйся, зрящи Иакова четыренадесять лет Рахили работавшаго. Радуйся, яко жених твой десятолетним терпением стяжал есть душу твою. Радуйся, яко сей, тебе взыскуя, весь мир прешел есть. Радуйся, яко начавшися тобою странствие сие в тебе кончину имело есть. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими струпы греховныя наша обязующая.
Кондак 3
Сила Вышняго осени тогда к смирению царицу риторов премудршую, в мужи Бога боятися наущающи, всем же сеющим в смирении жати спасение обещающи, внегда пети сице: Аллилуиа.
Икос 3
Имущи в мире глубоце святая совесть свою, востече ко Елисавети. Сестра же сия большая, матере место заступающи, сице благословляше ю: Радуйся, дар многоценный царевичев прежде возвратившая. Радуйся, благим царевичевым царевича предпочетшая. Радуйся, аще и клятву носиши в крови твоей. Радуйся, яко клятва сия кровию о Христе излиянною благословением миру дадеся. Радуйся, прежде рождения сына тайну его в смерти брата познавшая. Радуйся, страх клятвенный на любовь в послушании Богу пременившая. Радуйся, тремя странами присвояемая. Радуйся, всему миру чужестранная. Радуйся, на царстве юродою сущая. Радуйся, юродством Царство Небесное стяжавшая. Радуйся, глаголющая избраннику Божию: буди мне по глаголу твоему. Радуйся, ныне ведящая любовь Божию крепльшую смерти. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими струпы греховныя наша обязующая.
Кондак 4
Бурю внутрь имеющи помышлений сумнительных, целомудренная смятеся, мучеников веры поминающи, но сретающи взгляд цесаревича, небо узре отверсто, и мир предвечный, и тишину иную, тем же со страхом в молчании взывала есть: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше пастырей российских, глаголющих тя благочестивейшею, не усомнимся в Церкви, иже не имать льсти во устех своих, крепце веруем, яко ты, о царице, воистину благую часть избра, еяже, помолися, не лишитися и нам, да отверзем уста во еже пети ти: Радуйся, разума Христа ради совлекшаяся. Радуйся, в Царство Небесное вшедшая. Радуйся, плачущая сыном за грехи народа русскаго. Радуйся, матерей русских в скорби утешающая. Радуйся, кротце народ отрекшийся простившая. Радуйся, землю кротких наследовавшая. Радуйся, правды Христовой алкавшая. Радуйся, истее причащающаяся в невечернем дни Царствия Христова. Радуйся, возложением руку твоею на болящих милость царскую подававшая. Радуйся, яко елея милости твоея до полунощи достанет нам. Радуйся, яко избыток сердца твоего в пяти чистейших чадех твоих. Радуйся, чистейший крин во дворех Бога нашего. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими струпы греховныя наша обязующая.
Кондак 5
Боготечную звезду во мгле времени последняго зрим тя, святая царице, новаго дне невечерняго зарю предблистающую нам: несть во дни сем еллин, ни иудей, но вся и во всех Христос. Тако дивящеся тебе, пришелице сущей, превозшедшей православием Русь Святую, Богу поем: Аллилуиа.
Икос 5
Видяще отроцы Христовы на руку твоею царственнаго страдальца Алексия, и владыку Новой России разумевающе сего, аще и в немощи его слава Божия совершается, сице потщахуся песньми служити тебе: Радуйся, яко Владычица Державная на тебе указует. Радуйся, яко Предвечный Младенец державу тебе возвращает. Радуйся, яко аще и Бог Сый, но без Матере не может вочеловечитися. Радуйся, яко сын твой присно державствует во местоблюстительстве твоем. Радуйся, указующая, яко материнство во Дусе Святе спасает мир. Радуйся, самодержавие семьи пророчествующая. Радуйся, семьи во Христе охранительнице. Радуйся, блудныя сватовства разрушающая. Радуйся, болящих младенцев целительнице. Радуйся, израненных ратников окормительнице. Радуйся, в ратных трудех чад сохраняющая. Радуйся, неврежденных сих молящимся матерем возвращающая. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими греховныя струны наша обязующая.
Кондак 6
Проповедницы Богоноснии бывше десять тем воев русских во тьме и сени смертней сидящим народом востока крайняго, целокупно восприимше сына твоего от купели, о царице, Богу единомысленно восклицаша: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиявый России надежду примирения в Бозе, отроча родися нам, сын, и дадеся нам, отца державнаго подвизая ко иночеству, матерь святую призывая явити на свещнице престола добродетель свою, нам же предлагая пети о ней: Радуйся, десять тем мучеников долга в восприемники сыну зовущая. Радуйся, кровию сына твоего сим сострадавшая. Радуйся, имение царское увечным ратником разделившая. Радуйся, во врачебнице Христа посетившая. Радуйся, тьмою дарований Господа обязавшая. Радуйся, руце твоя в смрадныя раны простиравшая. Радуйся, ангелом подобно, смрадных мытарей отгоняющая. Радуйся, яко одежды твоя страдания облегчаша. Радуйся, яко Христа во вдовицах нагих и сиротах ратников одевавшая. Радуйся, тайно гробы ратных страдальцев посещавшая. Радуйся, умершая для празднеств иродовых. Радуйся, сестрою милосердия народу твоему явленная. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими струпы греховныя наша обязующая.
Кондак 7
Хотящей старице Марии новгородской от нынешняго века престави-тися прелестнаго, крестное пророчество и плод райский от нея прияла еси, о страстотерпице, сия же, небесную лепоту славы твоея мученическия прозревающи, верою и любовию вопияла есть: Аллилуиа.
Икос 7
Новую показа тя мученицу Александру преподобный Серафим, новую общину девичию в дщерех твоих созидая. Мы же видяще тя, о царице, волами источника саровскаго покрываемую, со умилением зовем ти: Радуйся, древляго благочестия ревнительнице. Радуйся, ветхих святынь почитательнице. Радуйся, двема старицами на страдания благословленная. Радуйся, купно со святою сестрою два храма Бога Живаго нам являющия. Радуйся, крещением Саровским новое крещение Руси прорицающая. Радуйся, западной тли Русь сво-бождающая. Радуйся, Духа Свята молитвами Серафима сподобляющаяся. Радуйся, Духа целомудрия, смиренномудрия, терпения и любве струи источающая. Радуйся, мужа лишитися ради Христа готовая. Радуйся, яко тебе сие авраамски вменилося есть. Радуйся, новая послушница Серафимова. Радуйся, яко тобою спасутся тысящи. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими греховныя струпы наша обязующая.
Кондак 8
Странное рождество сына твоего видяще, устранимся мира, ум на небеса преложше: како сие чадо молитвы, благословение Серафимово, неисцельно болящим является? Аще ли не глаголет отцу народа русскаго, яко чада его неисцельно больны суть? Но и в сей скорбней тайне благодарим Бога, поюще: Аллилуиа.
Икос 8
Весь бе в вышних, но и нижних никакоже отступи сын твой, о мати, еяже душу на всякое время и на всякий час проходит оружие: како наследник державы великия носим есть рукама меньшаго раба: како во участии народнем повсечасно нужду имел есть: указуя, яко не может без народа царь, указуя, яко не может без царя народ, ты же, утешающи народ сыном твоим, слышиши от всех сице: Радуйся, яко держай на руку твоею покоился есть. Радуйся, днесь молящи его простити наши грехи. Радуйся, яко сын твой воистину глава народу своему. Радуйся, яко телесем от главы своея неотъемлемым народ сей зрится. Радуйся, яко сын твой присно питаем пищею ратников простых. Радуйся, яко народ твой спасется токмо причастием страданий сына твоего. Радуйся, оправданная кротости ю сына твоего. Радуйся, всеми зримая во смирении сына твоего. Радуйся, яко страдания его лепота души твоея. Радуйся, яко в мучениех его расширяется сердце твое. Радуйся, аще и дни его мали и исполнены лютых скорбей. Радуйся, яко скорби сия златом, ливаном и смирною Предвечному Младенцу принесены суть. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими греховные струпы наши обязующая.
Кондак 9
Всякое естество ангельское удивися великому твоего милосердия делу: неприступную, яко царицу, зряще гнойным, смрадным, в мале живым сущим приступну, яко милосердую сестру, юже епископ некий материю милосердия нарекл есть, славя Создавшаго ю: Аллилуиа.
Икос 9
Ветия многовещанныя, яко льстивыя змии, лжу вливающии во слухи народныя, видим о тебе, страстотерпице. Мы же зрим едину от клеврет твоих, иверскую княжну, иже надолзе умирающи, за все славяще Бога молитвами твоими, о царице. С оною же и мы поем: Радуйся, вверившаяся токмо Божию попечению. Радуйся, всякое попечение отложши суетное. Радуйся, в тайне смерти любовь Божию созерцающи. Радуйся, судеб Божиих тайнозрительнице. Радуйся, сердце твое вертоград Божий содеявающая. Радуйся, яко в сердце твоем Христос главу преклони. Радуйся, от избытка сердца твоего подающая и требующим. Радуйся, яко сердце твое обитель Святыя Троицы есть. Радуйся, выну возгревавшая дар Божий, живущий в тебе. Радуйся, в новом отечестве твоем истинным даром Божиим явившаяся. Радуйся, яко царица сущи, явися аки служащая. Радуйся, Умывшему нозе рабом своим послужившая добре. Радуйся, милосердая царице Александро новая, страданьми твоими греховные струпы наши обязующая.
Кондак 10
Спасти хотящи Рим Третий, якоже собирает кокош птенцы своя под криле, влающийся изменою кораблец русский кормила еси. Людие же твои соглядатаю тя нарекоша, не ведяще, яко истинно соглядатая Царства Небеснаго ты была еси: сошед убо узрю, аще по воплю содомскому грядущему ко мне совершаются: очами твоими соглядал Сый Христос новый содом, тебе поющей в скорбех: Аллилуиа.
Икос 10
Стена и забрало еси по имени твоему, страстотерпице святая Александро, степень неколеблемый лествицы к Небеси, отнюдуже отверзаются пажити Христовы, мы же, тщащеся утвердитися на степени сей, вопием ти: Радуйся, защитнице российская. Радуйся, защитнице плененных. Радуйся, защитнице ратная. Радуйся, защитнице детская. Радуйся, защитнице девства. Радуйся, защитнице брачная. Радуйся, защитнице послушествующих. Радуйся, защитнице монашествующих. Радуйся, защитнице оклеветанных. Радуйся, защитнице долго болящих. Радуйся, защитнице немощных в старости. Радуйся, защитнице беззащитных. Радуйся, милосердая царице Александро новая, страданьми твоими струпы греховныя наша обязующая.
Кондак 11
Пение всякое побеждается, вместити тщащееся скорбь твою, егда на посланиих твоих государю твоему русские люди писаша: «Не вемы, где есть сей». Что убо рцем вси от всея души и от всего покаяния нашего Богу, в долготерпении прославляющу тя, токмо: Аллилуиа.
Икос 11
Светоприемную свещу сущим во тьме болящим чадом твоим зрим тя, о страстотерпице: егда дух праздности обуял Русь Святую, солнце не даде света своего в сокровищницах ваших за ужас отречения от Бога народа русскаго. Мы же, аще и слепорожденни суть, чаем узрети очами вашими великия и богатыя милости, хвалу устен возносяще: Радуйся, яко ты свет миру еси. Радуйся, яко ты прозираеши духовно слепотствующих. Радуйся, яко ты еси упование безнадежных. Радуйся, яко ты еси покой послушных. Радуйся, верная России в Бозе даже до смерти. Радуйся, подающая верным венец живота. Радуйся, научившаяся кротости и смирению сердца. Радуйся, обретшая покой душам нашим. Радуйся, навыкшая, в них же еси, довольна быти. Радуйся, удовляющая просящих тя. Радуйся, в неутешных скорбех утешенная. Радуйся, утешающая скорбящих. Радуйся, милосердая царице Александро новая, страданьми твоими греховныя струпы наша обязующая.
Кондак 12
Благодать дати восхотевши народу своему, егда вси людие русскии сокрыша таланты, Богом данные, от Божия Помазанника, тогда тьму талант ты, о царице, со царственным супругом твоим иждила еси на ратников увечных, темже самей ти, в заключении сущей, благословися нужду терпети, славящей Христа во обстояниех: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще житие твое и страдания твоя, о царице, хвалим тя вси, целомудрия источниче: ни едино от чад твоих потеряно бысть для Царства Небеснаго: како в содоме новом девства телеснаго и духовнаго дивный цветник насадила еси, его же воня есть Христовым людем в живот вечный, содомляном же в вечное жжение, его же избави нас, да поем ти: Радуйся, еяже слава вся внутрь и доныне. Радуйся, яко желает Царь доброты твоея. Радуйся, яко ведутся девы вослед тебе. Радуйся, предстоящая одесную Христа. Радуйся, Богу выну преклоняющая ухо твое. Радуйся, яко ныне в ризах позлащенных одеяна. Радуйся, исходящая в сретение Жениху. Радуйся, имущая светильник горящий. Радуйся, не могущая укрытися верху горы стоящи. Радуйся, имущая елей в пяти сосудех твоих. Радуйся, яко тобою нощь России преста и день приближается. Радуйся, яко тобою Свет Христов просвещает всех. Радуйся, милосердая царице Александро новая, страданьми твоими греховные струны наши обязующая.
Кондак 13
О святая мученице царице Александро новая! Егда народ твой схождаше от Руси Святей в Вавилон, в разбойники впаде, ты, о мати милосердия, елеем благотворений и вином церковных торжеств умащала еси его. Паче же и на рамена отроковиц твоих возложи тяжкия раны греховныя наша подъяти, и все имение семьи твоей иждила еси в тяжкой брани с народом милосердием твоим гнушающимся. Обаче добрая самаряныня сущи, приведи нас ко кладезю Живота Вечнаго, да не жаждем во век, Богу зовуще: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)