Крещение Господне - Святое Богоявление
(6/19 января)
Праздник Крещения замыкает двенадцать святочных дней. В этот день Церковь празднует вхождение Иисуса Христа на путь служения людям, начало его проповеди. В день Крещения повсеместно в храмах, на реках, озерах, совершается водосвятие, обряд освящения воды в проруби, сделанной в виде православного креста.
Крещение Господне - Святое Богоявление
19 января Святая Церковь празднует Крещение Господа нашего Иисуса Христа. Это один из великих двунадесятых праздников, который празднуется, не менее торжественно, чем Рождество Христово. Можно сказать, что Рождество и Крещение, связанные между собой святками, составляют единое торжество – праздник Богоявления. Именно в единстве этих праздников нам являются все три лица Пресвятой Троицы. В вифлеемском вертепе родился во плоти Сын Божий, а при Его крещении, из отверстых небес “Дух Святый нисшел на Него в телесном виде, как голубь” (Лк. 3, 22) и был слышен голос Бога Отца, “глаголющий: Ты Сын Мой Возлюбленный; в Тебе Мое благоволение!”
Святитель Иоанн Златоуст пишет, что “не тот день, в который родился Спаситель, нужно назвать явлением, но тот, когда Он крестился. Не через рождение Свое Он всем сделался известным, а через крещение, поэтому и Богоявлением называется не тот день, в который Он родился, а тот, в который крестился”.
О событии же самого Крещения Господня можно рассказать следующее. Господь наш Иисус Христос, возвратившийся после смерти царя Ирода из Египта, рос в небольшом городе Назарете, находящемся в Галилее. С Пресвятой Своей Матерью Он пребывал в этом городе до Своего тридцатилетия, зарабатывая на пропитание Себе и Пречистой Деве ремеслом мнимого отца Своего, праведного Иосифа, который был плотником. Когда же исполнялся тридцатый год Его земной жизни, то есть время, до которого по закону иудейскому никому не позволялось учительствовать в синагогах и принимать сан священника, наступило время явления Его народу Израильскому. Но прежде того момента, по слову пророческому, должен был явиться Израилю Предтеча, на котором лежала задача приготовить народ Израиля к принятию Мессии, тот, о котором пророк Исаия предрек: “глас вопиющего в пустыне: приготовьте путь Господу, прямыми сделайте в степи стези Богу нашему”. Вдали от людей, во глубине суровой Иудейской пустыни был глагол Божий к Иоанну, сыну Захарии, сроднику Пресвятой Девы, который еще во чреве матери своей, праведной Елисаветы, радостно взыграл, приветствуя своего Спасителя, о котором в мире еще никто не ведал, кроме Его Пречистой Матери, получившей благовествование от Архангела. Этот глагол Божий повелевал Иоанну выйти в мир с проповедью покаяния и крестить Израиль, чтобы свидетельствовать о Свете, дабы все уверовали через него.
Иоанн, внимая слову Божию, ходил по всей стране иорданской, проповедуя крещение покаяния для прощения грехов. Послушать его проповедь выходила вся иудейская страна и жители Иерусалима, которые крестились у него в водах реки Иордан, исповедуя свои прегрешения. У иудеев, приходящих к Иоанну, возникал естественный вопрос: Не он ли, чаемый всеми Избавитель, Утешение Израилево? Креститель же в ответ говорил: "Идет за мною Сильнейший меня, у Которого я недостоин, наклонившись, развязать ремень обуви Его; я крестил вас водою, а Он будет крестить вас Духом Святым” . И вот, в один из обычных дней, когда Иоанн с проповедью обращался к собравшимся у Иордана иудеям, он Духом Святым узнал среди людей Того, пред Кем тридцать лет назад взыграл во чреве матери своей. Иисус пришел из Галилеи на Иордан, чтобы принять крещение от Иоанна наравне со всеми. Иоанн же удерживал Его и говорил: мне надобно креститься от Тебя, и Ты ли приходишь ко мне? Святой, видев перед собой Сына Божия, не подвластного греху, сам требовал от Него крещения, как находящийся под грехом ослушания, перешедшим от Адама на весь род человеческий. Но Иисус сказал ему в ответ: оставь теперь, ибо так надлежит нам исполнить всякую правду. Он не имел нужды в этом крещении, как безгрешный и непорочный, рожденный от Пречистой Девы Марии и Сам, по божеству Своему, бывший источником всякой чистоты и святыни, но, так как Он взял на Себя грехи всего мира, то и пришел к водам Иорданским, чтобы очистить их посредством крещения. Он пришел креститься для того, чтобы освятить Собой водное естество, чтобы и нам даровать купель святого крещения. Он пришел креститься еще и для того, чтобы Иоанн увидел исполнение глагола Божия, повелевшего ему выйти из пустыни: “На Кого увидишь Духа, сходящего и пребывающего на Нем, Тот есть крестящий Духом Святым” .
Святой Креститель подчинился слову Христову и Иордан принял в свои воды Того, повелением Которого начал свое течение. Как повествует Евангелие, после принятия крещения Господь тотчас вышел из воды. Об этом "тотчас” церковное предание повествует, что святой Иоанн Креститель каждого крестившегося у него человека погружал до шеи и так держал его до тех пор, пока тот не исповедовал все свои грехи. Только после этого человеку дозволялось выйти из воды. Христос же, не имевший грехов, не мог удерживаться в воде, поэтому тотчас и вышел из реки. Когда же Он выходил из воды отверзлось небо, и Дух Святой нисшел на Него в телесном виде, как голубь, и был глас с небес, глаголющий: Ты Сын Мой Возлюбленный; в Тебе Мое благоволение! Подобно тому, как во дни Ноя голубица возвестила об умалении воды потопа, так и здесь подобие голубя указывало на окончание потопа греховного. Дух Святой явился людям в виде голубя потому, что эта птица символ любви, чистоты и кротости. Так и Дух Святой есть источник чистоты, пучина человеколюбия, учитель кротости и мира.
Согласно церковному преданию, проповедь Иоанна Предтечи, а также крещение им Спасителя происходили на месте древней переправы через Иордан, приблизительно в 5-ти километрах от впадения реки в Мертвое море.
Уже во времена царя Давида здесь был устроен паром, а в 19-м столетии это место именовалось “Паломническим бродом”, из-за множества паломников стекавшихся сюда для омовения в водах Иорданских. Именно этим путем, за 12 столетий до Рождества Спасителя, вступил древний Израиль, предводимый Иисусом Навином, в Землю обетованную. Здесь же, за тысячу лет до Боговоплощения, переправился за Иордан царь Давид, убегая от восставшего на него собственного сына Авессалома. В этом же месте переправлялись через реку пророки Илия и Елисей, а уже в христианскую эпоху этим же путем ушла в заиорданскую пустыню оплакивать свои грехи преподобная Мария Египетская. Сегодня о событиях святого Богоявления, совершившегося здесь, напоминает паломникам, расположившийся неподалеку, греческий монастырь святого Иоанна Предтечи.
Святая Церковь еще с апостольских времен празднует день Святого Богоявления, заповедуя в своих постановлениях так: “да будет у вас в великом уважении день, в который Господь явил нам Божество”. В воспоминание Крещения, в котором Иисус Христос погружался в водах Иорданских, Православная Церковь издревле совершает в навечерие и в сам праздник великое освящение воды. Чинопоследование, по которому совершаются водосвятия и благодать, подаваемая в эти дни воде, одни и те же, как в день навечерия - Крещенского сочельника, так и в самый праздник Богоявления. Праздничное освящение воды ведет свое начало от традиции Церкви Иерусалимской, где уже в первые века христианства совершался праздничный выход к реке Иордан для воспоминания крещения Спасителя совершением водоосвящения. Издревле и в Церкви Русской, подражая традиции Иерусалимской, совершается в дни навечерия и Богоявления торжественное водосвятие. Благочестивые прихожане стремятся в эти дни запастись святой водой на целый год, чтобы хватило до следующего Крещения, а, приходя домой, окропляют свои жилища святой водой, сообщая им, таким образом, благодать великого праздника.
АКАФИСТ
Кондак 1
Возбранный Воеводо, Царю неба и земли, Тебе Просветителя нашего зряще во Иордане от раба крещаема, небеса ужасошася, и вся земля вострепета, Ангели же удивишася и вся тварь возрадовася. Мы же недостойнии благодарственно Тебе вопием: ко грешником и мытарем явился еси, да водами омыеши человеков грехи. Слава Тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся и весь мир просвещей, слава Тебе.
Икос 1
Ангельския днесь предгрядите силы, Владыку Христа зряще, ко Иорданским струям грядуща Адамов грех очистити, и смотряще толикое Божие таинство, со страхом прославите велие снисхождение Его, яко Бог человеком уподобися и отнюдь не ведый греха приходит, яко Агнец Божий взяти всего мира грехи. Сего ради прославляюще Божественное явление Христово, воспойте Ему якоже и в Вифлееме славословия сицевая:
Слава Тебе, Сыне Божий, от Отца с небесе в мир сей пришедый.
Слава Тебе, Превышний Боже, даже до рабия зрака снисшедый.
Слава Тебе, Спасителю мира, яко человек ко Иоанну креститися грядый.
Слава Тебе, Просветителю твари, яко нов Адам падшаго Адама грехи на Себе понесый.
Слава Тебе, безначальный Свете, велию зарю просвещения всему миру на Иордане возсияти восхотевый.
Слава Тебе, Солнце правды, светоносное утро благодати человеком в Богоявлении Твоем даровати возжелавый.
Слава Тебе, мир от древния прелести омыти пришедшему.
Слава Тебе, велие благочестия таинство нам показавшему.
Слава Тебе, чудеса велия нам водами многими сотворившему.
Слава Тебе, небеса и всю землю светом разума просветившему.
Слава Тебе, фараона мысленнаго в струях Иорданских потопившему.
Слава Тебе, новыя люди в водах крещения к вечной жизни приведшему.
Слава Тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся и весь мир просвещей, слава Тебе.
Кондак 2
Видев духом Божественный Предтеча Твое, Христе, в мир пришествие, прииде из пустыни на Иордан, светло людем вопия: Приближися и явися Избавление наше, покайтеся и водою очиститеся, и срести Его потщитеся, да чистыми помышлении просвещаеми, душами чистыми и нескверными усты с веселием воспойте Ему: Аллилуия.
Икос 2
Разум небесный в себе являя, светильник Света, великий Предтеча, возопи к людем: Очиститеся, се бо предгрядет Христос от тли мир избавляяй, разрешити осуждение Адама первозданнаго. Да возрадуется пустыня Иорданова и да процветет, яко крин, земля же вся ныне пророчески да возрадуется. Уготовайте путь Господень и правы сотворите стези Бога нашего, вси с веселием возопийте Ему тако:
Слава Тебе, неизреченный Свете, от светильника миру предъявленный.
Слава Тебе, непостижимый Слове, от гласа Твоего Предтечею предреченный.
Слава Тебе, Огню чистительный, Егоже действом всякая нечистота потребляется.
Слава Тебе, Источниче благодатный, Имже всякое естество человеческое освящается.
Слава Тебе, Творче неба и земли, от раба креститися восхотевый.
Слава Тебе, Сыне Единородный, на Иордан явитися изволивый.
Слава Тебе, Царю правды, у Негоже Предтеча ремень сапогу разрешити убояся.
Слава Тебе, Владыко твари, Имже весь род человечь в крещении Твоем возвеселися.
Слава Тебе, Превечный Боже, яко явление Твое просвещает и вразумляет младенцы.
Слава Тебе, Свете мира, яко пришествие Твое просветляет и умудряет слепцы.
Слава Тебе, яко у Тебе источник живота.
Слава Тебе, яко во свете Твоем узрим свет.
Слава Тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся и весь мир просвещей, слава Тебе.
Кондак 3
Силу Божества Твоего, Христе, уразумев Предтеча, егда со страхом увиде Тя на Иордан пришедша, радуется душею и трепещет, рукою показуя Тя, и глаголет людем: Сей - избавляяй мир от истления. Сей - свобождай нас от скорби. Сей - вместо рабов, сыны Божии нас соделовает. Сей - вместо тьмы просвещает человеки водою Божественнаго крещения. Се - Агнец Божий Вземляй грехи мира, Егоже сретающе, вопием: Аллилуия.
Икос 3
Имея богатство милосердия, ко грешником и мытарем на Иорданскую реку пришел еси, Иисусе, не терпел бо еси зрети от диавола мучимый род человечь, но пришел еси, да паки речеши падшему Адаму: «Где еси? Не скрывайся от Мене. Хощу бо видети тя, аще наг еси и нищ, и тако уподобихся тебе, да не стыдишися». Сего ради проповедуем велие снисхождение Твое, вопиюще Тебе таковая:
Слава Тебе, Пастырю добрый, заблуждшее овча взыскати восхотевый.
Слава Тебе, Сыне Единородный, понести тое на рамех пришедый.
Слава Тебе, Милосте безмерная, к человеком падшим долу низшедый.
Слава Тебе, Любы неизреченная, люди отчаянныя паки горе возведый.
Слава Тебе, руки ослабленныя нищим укрепляяй.
Слава Тебе, колена расслабленныя убогим исцеляяй.
Слава Тебе, пустыню жаждущую яко Ливан возвеселивый.
Слава Тебе, пустыню Иорданову, яко Кармил произростивый.
Слава Тебе, Милостиве, яко льна курящагося не угасаеши.
Слава Тебе, Долготерпеливе, яко трости сокрушенныя не погубляеши.
Слава Тебе, взыскати и спасти погибшия пришедый.
Слава Тебе, Адама отриновеннаго призвати восхотевый.
Слава тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся и весь мир просвещей, слава Тебе.
Кондак 4
Бурею помышлений сумнительных исполнен бысть Предтеча, Христе Царю, егда Ты, яко человек на реку пришел еси и рабское крещение от него прияти восхотел еси, глаголя: простри руку твою и прикоснися верху Моему и ужас весь отряси, совершая повеленное. Трепетен бысть тогда Предтеча и возопи, глаголя: Что к рабу пришел еси, скверны не имый, Господи? Что ми повелеваеши, якоже выше мене? Высоты небесныя никакоже изследих звезд число, ниже землю николиже измерих. Како крещу Носящего горстию тварь? Како просветит светильник Света? Како руку положит раб на Владыку? Аз требую Тобою креститися, да воспою Тебе: Аллилуия.
Икос 4
Слыша Человеколюбец Господь смиренных Предтечевых глагол высоту и видев страх его, рече к нему: добре, о Иоанне, яко благоговееши предо Мною, обаче остави ныне и отложи боязнь твою, должен еси послужити Ми, тако бо подобает нам исполнити всяку правду, да во Мне человеков очистятся греси. Сему человеколюбному слову Твоему внемлюще, с любовию вопием Тебе сице:
Слава Тебе, Христе, Свете истинный, яко милость и истина о тебе сретостеся.
Слава Тебе, Царю правды, яко правда и мир о тебе облобызастася.
Слава Тебе, Сладчайший Иисусе, яко истина Твоя в Вифлееме от земли возсия.
Слава Тебе, Всемилостивейший Спасе, яко правда Твоя во Иордане с небесе приниче.
Слава Тебе, Очищение наше, яко водами крещения нас паче снега убеляеши.
Слава Тебе, Просвещение наше, яко струями благодати сердце чисто в нас созидаеши.
Слава Тебе, преклонивый снисхождением небеса, главу Свою под руку Предтечеву приклонити восхотевый.
Слава Тебе, покрываяй водами превыспренняя Своя, в водах Иорданских погрузитися благоволивши.
Слава Тебе, Господи сил, Егоже вся боятся и трепещут, велию боязнь Предтече отложити повелевый.
Слава Тебе, щедрот Отче, у негоже милость безмерна и неизследованна, милостию Своею грехи мира покрыти изволивый.
Слава Тебе, рождейся от Девы, Спасителю наш, посети нас неизреченным снисхождением Твоим.
Слава Тебе, явлейся всему миру, Христе Боже наш, освяти нас Божественным явлением Твоим.
Слава Тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся и весь мир просвещей, слава Тебе.
Кондак 5
Боготечная Струя сый благости, Господи, в струи Иорданския возшел еси, да водами омыеши человеческий грех. Ужас бе видети Творца небеси и земли в реце обнажшагося и от раба крещение приемлющаго. Ангельския силы дивляхуся, Иордан же река возвращаше струи свои, не могуще терпети огня поядающаго воды его, яко не обычно ему есть Чистаго измывати и Безгрешного отирати. Сего ради веселися Иордане реко, и да радуются источницы и езера, и вся бездны и моря, яко освятися днесь водное естество, свободившеся от таящагося тамо князя тьмы, и вся тварь веселящеся да поет с нами: Аллилуия.
Икос 5
Видев Тя Божественный Иоанн Владыку твари в водах погружаема, да грехи всего мира погрузиши, и, обнажившагося, да Адамову наготу паки облечеши во одежду славы, вострепета душею и возопи Тебе, Агнцу Божию, очищающему согрешения мира: «Не смею прикоснутися верху Твоему, Владыко, Сам мя освяти и просвети, яко Ты еси Живот и Свет и Мир мирови». Обаче по глаголу Твоему со страхом возложи десницу свою на Божественную главу Твою, и крестив Тя, Безгрешна суща, с радостию возопи Тебе сице:
Слава Тебе, Агнче Божий, грехи всего мира взяти на Себе пришедый.
Слава Тебе, Спасе милосердый, грехи всех человек потопити в водах Иорданских восхотевый.
Слава Тебе, нас от скверны греховныя омывый.
Слава Тебе, преступление Адамово разрешивый.
Слава Тебе, Твоим на земли Богоявлением всех человек возвеселивый.
Слава Тебе, Твоим во Иордане Крещением весь мир просветивый.
Слава Тебе, нас ради до образа рабскаго обнищавшему.
Слава Тебе, Твоею нищетою нас Обогатившему.
Слава Тебе, вражие владычество Твоим смирением до конца низложившему.
Слава Тебе, Царство Божие во Твоем крещении яве на земли созидати начавшему.
Слава Тебе, путь Спасения на Иордане падшим людем показавшему.
Слава Тебе, Свет Боговедения тамо верным Твоим возсиявшему.
Слава Тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся и весь мир просвещей, слава Тебе.
Кондак 6
Проповедник дивный и Предтеча Иоанн многая изрече приходящим людем, во еже уготовати Тебе путь, Господи, обаче умолче, Тебе на Иордан пришедшу, зане Ты Сам рекл еси ему: «Не глаголю тебе: рцы Ми, яже глаголеши беззаконным и учиши грешники, точию крести Мя молча». Не подобаше бо гласу человеческому возглашатися, пришедшу Слову Божию и толикому таинству совершающуся, егда Ангели Божии со страхом предстояху и вся тварь вострепета. Сего ради и мы в молчании глубоцем и со многим благоговением вопием в сердце своем: Аллилуия.
Икос 6
Возсия на Иордане всему миру просвещение велие и таинство страшное егда, Владыко Христе, крестився от Иоанна, Ты абие восшел еси от воды, «совозводя с Собою мир», и се отверзошася Тебе небеса, яже древле Адам затвори себе и сущим от него, да паки возрожденнии Тобою человецы восхождение улучат в райские обители, идеже с радостию да воспоют Тебе сице:
Слава Тебе, Царю мира, средостение вражие разрушившему.
Слава Тебе, милости Подателю, рай преслушанием затворенный, паки отверзшему.
Слава Тебе, небо грехом заключенное, на Иордане паки отверзсто показавшему.
Слава Тебе, Ангелы восходящия и нисходяшия отселе явити обетовавшему.
Слава Тебе, схождением Твоим небеса до земли приклонившему.
Слава Тебе, крещением Твоим землю до небес возведшему.
Слава Тебе, откровением небес неизреченный тайны Божия всему миру открывшему.
Слава Тебе, явлением горняго мира Святейшее благословение Божие всем верным преподавшему.
Слава Тебе, небеса при Илие заключившему, не заключай нам двери милосердия Своего.
Слава Тебе, небеса на Иордане отверзшему, отверзи нам входы Божественнаго Чертога Твоего.
Слава Тебе, бездну человеколюбия при крещении Твоем нам явившему, возведи от бездн земли всех до вражия отчаяния дошедших.
Слава Тебе, восход до третьяго небесе избранным Твоим сотворившему, вознеси в небесныя обители и нас, до глубины греха ниспадших.
Слава Тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся и весь мир просвещей, слава Тебе.
Кондак 7
Хотяй Человеколюбец Господь спасти мир во гресех погибающий, яви Троическаго Богоявления Своего великое таинство, и якоже в начале мирскаго бытия Дух Божий ношашеся верху воды, яко жизни Податель, тако и при крещении Твоем, Господи, егда на реце Иорданстей восхотел еси обновити и просветити погибающий род человечь и всю тварь с нами совоздыхающую, Той же Дух Святый паки сниде с небеси отверста в виде голубине и почи над Тобою, Господи, яко над новым Адамом, во еже пребывати отныне в новых людех банею водною возрожденных, да тако силою свыше облеченнии во обновление духа ходити начнут, поюще Богу: Аллилуия.
Икос 7
Новую показал еси тварь, Владыко твари, в Твоем от Иоанна спасительном крещении, зане яко при Нои потопил еси грехи перваго мира, тако и в водах Иорданских паки потопил еси всего мира грехи, новотвориши бо земнородныя огнем и Духом и водою, странное совершая возрождение и обновление чудное. Духом бо новотвориши души, водою же освящаеши тело, назидая человека, и тако таинственно от воды соделоваеши Духом многочадну Церковь, да присно вопием Тебе таковая:
Слава Тебе, Создателю твари, небеса приклонившему и на Иордан снисшедшему.
Слава Тебе, Спасителю мира, небеса отверзшему и Духа Божественнаго нам явившему.
Слава Тебе, Всеблаже, яко Дух Твой Благий наставит нас на землю праву.
Слава Тебе, Всещедре, яко Тойже Дух Твой очистит нас от всякия скверны.
Слава Тебе, водою и Духом, обветшавшее грехом естество наше обновившему.
Слава Тебе, огнем Божества в струях Иорданских многосветлое просвещение даровавшему.
Слава Тебе, Христе, вся Божественныя силы, яже к животу и благочестию, Духом Твоим Святым при крещении верным преподавшему.
Слава Тебе, Иисусе, нисшествием Духа Твоего Святаго причастники нас Божественнаго естества сотворившему.
Слава Тебе, почившим на Тебе Духом премудрости и разума чистое Боговедение людем открывшему.
Слава Тебе, схождением на Тя Духа Божия дух совета и крепости, ведения и благочестия и дух страха Божия нам излившему.
Слава Тебе, Иорданскою струею змиевы главы опалившему.
Слава Тебе, явлением Духа Божия в виде голубине к голубиной кротости и чистоте девственной нас призвавшему.
Слава Тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся, и весь мир просвещей, слава Тебе.
Кондак 8
Странно и дивно бысть явление святыя Троицы на Иордане: первее Сын Возлюбленный явися во плоти от раба крещаемый, абие Дух Святый сниде в виде голубине, последи же Пребожественный Отец возгласи с небесе, свидетельствуя: «Сей есть Сын Мой Возлюбленный, о нем же благоволих». О, велие и преславное таинство: «Возгреме с небесе Господь и Вышний даде глас Свой», да сбудется Давида праотца предречение: «Глас Господень на водах, Бог Славы возгреме, Господь на водах многих. Глас Господень в крепости, Глас Господень в великолепии». Сего ради и мы недостойными устами вопием Тебе из глубины души: Аллилуия.
Икос 8
Весь еси в вышних, Иисусе, выну со Отцем на небесех соседяй, но и от нижних никакоже отступаеши, плотию от Чистыя Девы в Вифлееме рожденный, ныне же на Иордане всему миру явивыйся, да сущии во тьме и сени смертней сидящия просветиши светом Твоего Богоявления. Сего ради, просветившеся светом Троическаго Откровения, вопием Тебе, явившемуся Богу, и на земли виденному и просветившему мир:
Слава Тебе, Сыне Божий, в вышних со Отцем и Духом покланяемый.
Слава Тебе, Сыне Отечь, Предтечею от нижних славословимый.
Слава Тебе, седый одесную Отца, Отеческим гласом с небеси проповеданный.
Слава Тебе, воплотивыйся нас ради, возлюбленным Сыном Божиим от Того всему миру наименованный.
Слава Тебе, во Иорданских струях явленный, Троицы Свет незаходимый в крещении Твоем показавый.
Слава Тебе, дланию раба крещенный, нас рабов сущих банею пакибытия сыны Божия сотворивый.
Слава Тебе, Источниче жизни и безсмертия, паки рождением водою и Духом к первому благородию райскому нас приведый.
Слава Тебе, Творче неба и земли, огненным крещением новое небо и землю правды Твоея устроити грядый.
Слава Тебе, Восточе востоков, во тьме и сени спящия крещением Твоим просветивый.
Слава Тебе, Свете от Света, Свет незримый Духа Твоего в душах наших возсиявый.
Слава Тебе, Царю безначальный, чистыми струями крещения Твоего прародительский грех всеконечне омывый.
Слава Тебе, Владыко твари, жаждущия люди водою жизни вечныя всебогатно напоивый.
Слава Тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся и весь мир просвещей, слава Тебе.
Кондак 9
Все естество Ангельское удивися великому Твоего, Христе, Богоявления таинству: Адама бо грехом истлевшаго обновил еси Иорданскими струями и главы гнездящихся тамо невидимых змиев сокрушил еси во Твоем крещении, и тако «глубины бездны сатанинския» открыл еси «дно», да избавиши ны от тоя «глубоких вод», и да начнеши созидати Царство Твое, не от мира сего сущее, о нем же пророк Давид предрече, глаголя: «Царство Твое - царство всех веков и Владычество Твое - во всяком роде и роде», егоже и мы прославляюще с вои небесными вопием Тебе: Аллилуия.
Икос 9
Вития Божественный и Ангел Божий, Малахией предреченный, великий Предтеча един точию от человек сподобися, Господи, во Твоем крещении Духа пришествие видети и глас Отеческий с небесе слышати, свидетельствующий Твое Богосыновство, да будет первый всему миру проповедник Троическаго Богоявления. Той во утрий день свидетельствова людем, глаголя: «Видех Духа сходяща, яко голубя с небесе, и пребысть на Нем... И аз видех и свидетельствовах, яко Сей есть Сын Божий». Мы же сему богооткровенному свидетельству внемлюще, прославляем Богоявление Твое, Христе, поюще Тебе таковая:
Слава Тебе, Боже предвечный, явлением Святаго Духа свидетельствованный с небесе.
Слава Тебе, Агнче непорочный, гласом Предтечи проповеданный на земли.
Слава Тебе, Крепосте высочайшая, отверзстыми над Иорданом небесными враты затворенный рай нам открывшему.
Слава Тебе, Милосте предвечная, крещением Твоим новый мир от вод Иорданских человеком явившему.
Слава Тебе, Царю мира, мир и спасение на земли возвестившему.
Слава Тебе, Солнце правды, свет правды Твоея в душах наших возсиявшему.
Слава Тебе, Святаго Духа в Твоем Богоявлении явившему, да чистым духом в небесный чертог Твой совнидем.
Слава Тебе, Небеснаго Отца в крещении Твоем нам показавшему, да вси право в Тя верующии сынове Его будем.
Слава Тебе, в Дусе и огне, очерневшее грехом естество наше преславно просвещающему.
Слава Тебе, водою и Духом истлевшее страстьми неможение наше пресветло очищающему.
Слава Тебе, Богу явльшемуся плотию, весь мир в струях Иорданских обновившему.
Слава Тебе, вземльшему на себе грехи мира, прародительский грех в водах Крещения потопившему.
Слава Тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся, и весь мир просвещей, слава Тебе.
Кондак 10
Спасти хотяй падшее и обнищавшее естество наше, Христе Спасе, на Иорданскую реку пришел еси ко грешником и мытарем и восприял еси крещение от Иоанна, егда крестишася вси людие, да возмеши на Себе вся, погруженныя тамо в водах, человеков грехи, яко Агнец Божий и да готов будеши отселе волею на заклание тещи искупити всего мира грехи драгоценною кровию Твоею. Сего ради и погрузился еси в Иорданския струи, да спогребшися тамо, ко смертному крещению Себе уготовиши, о немже рекл еси ко страданию грядый: «Крещением имам креститися и како томлюся, дондеже истяжут». Сего ради благодарственно поем Тебе: Аллилуия.
Икос 10
Царю Превечный Христе Иисусе! Ты пришел еси на Иордан во явление всему миру, да разрешиши осуждение Адама первозданнаго, яко Судия всемилостивый, Един сердца всех испытуяй, и да подаси новую жизнь человеком. Сего ради чистительную лопату рукою прием, всемирное гумно всемудре очистил еси, разлучая, яко Пастырь, овцы от козлищ. Сподоби и нам, во имя Пресвятыя Троицы крещенным, десныя части спасаемых в жизни сей всемерно искати, да угодно Тебе будет наше глашение Тебе сицевое:
Слава Тебе, Архиерею, небеса прошедый, в крещении Твоем всю землю онебесивый.
Слава Тебе, Пастырю овцам великий, ко стаду Твоему на Иордан пришедый.
Слава Тебе, землю на водах основавый, всю землю нашу на водах Иорданских благодатию Духа обновивый.
Слава Тебе, над водами небо утверждей второе, новое небо Церковь Твою водами крещения сотворивый.
Слава Тебе, Источниче жизни нашея, на источники спасения жаждущия люди Твоя призвавый.
Слава Тебе, Проповедниче правды вечныя, духовную жажду нашу без цены и сребра утоливый.
Слава Тебе, яко богат Сый в милости, за премногую любовь нас возлюбил еси.
Слава Тебе, яко мертвых нас сущих грехми, водами крещения оживотворил еси.
Слава Тебе, струям Иорданским спогребшемуся, да и мы в крещении в смерть и воскресение Тебе спогребемся.
Слава Тебе, водами Иорданскими, яко ризою облекшемуся, да и мы в светлыя ризы правды и чистоты Тобою облечемся.
Слава Тебе, средостение вражды плотию Твоею разрушившему, да и нас, далече в море сущих, близь Себе устроиши.
Слава Тебе, твоих человек во единем теле Твоем примирившему, да и нас странных и пришельцев во единую Церковь Божию созиждеши.
Слава Тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся и весь мир просвещей, слава Тебе.
Кондак 11
Пение новолепное да поет Тебе, Христе, вся тварь, от Девы рождшемуся и днесь во Иордане крестившемуся, людие же вси духовно да возвеселятся, прославляюще светлое просвещения нашего торжество и с божественным Григорием да воспоют, глаголюще: «Возрождения время - возродимся свыше, возсоздания день - облецемся в новаго Адама, просвещения праздник - просветимся божественне», да во обновлении духа ходити начнем, выну со Ангелы поюще небесную песнь: Аллилуия.
Икос 11
Светлый и самосиянный Свете, Христе, соприсносущный Свете Единосущнаго Отца! Возжег посреди Иордана, яко светильник, пречистую плоть Твою, Ты возсиял еси, яко солнце и даровал еси вселенней в крещении Твоем велий и незримый свет Твоея благодати и истины, просвещаяй всякаго человека грядущаго в мир, да людие сидящие во тьме и сени смертной узрят свет велий и пойдут по нему. Просвети убо в великий день светов и нас во тьме греха еще блуждающих, да просветляяся, обновляяся и возвышаяся горе, воспоем Тебе таковая:
Слава Тебе, Просветителю мира, Духом Святым и огнем крестити пришедшему.
Слава Тебе, Спасителю грешных, из глубины греха нас воздвигнути восхотевшему.
Слава тебе, безначальный и присносущный Свете, скверну душ наших водами крещения очищаяй.
Слава Тебе, Свете превысший всех светлостей, во светлостях святых Твоих верныя озаряяй.
Слава Тебе, Славы Отчия Сияние, тьму неведения явлением Твоим разгнавшему.
Слава Тебе, во свете живый неприступнем, свет боговедения крещением Твоим возсиявшему.
Слава Тебе, Свете от Света во тьме возсиявый, от тьмы грехов очисти нас.
Слава Тебе, Солнце правды, утро спасения возвещающее, во свете добрых дел настави нас.
Слава Тебе, невечерний Свете, во Иордане возсиявый, во свете Твоем свет незаходимый Пресвятыя Троицы облистай нам.
Слава Тебе, образе пресветлый ипостаси Отчия, к чудному нестареемому животу банею пакибытия приведи нас.
Слава Тебе, смерти Низложителю, от вечныя смерти избави нас.
Слава Тебе, живота Начальниче, к вечней жизни настави нас.
Слава Тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся и весь мир просвещей, слава Тебе.
Кондак 12
Благодать Божия спасительная всем человеком явися днесь во Твоем крещении, Христе Спасе: пришел бо еси на Иордан, Едине Чистый, очистити человеческая согрешения и сокрушити главы гнездящихся тамо змиев, да даруеши благодать крещения решительную душ и телес наших. Сего ради с благочестием притецем прилежно к пречистым источником, да почерпнем с веселием воду жизни, благодать бо Духа невидимо подается всем верно почерпающим ю, и тайная дарования и Дух познания, Спасе, та вси благодарственно воспоем Тебе: Аллилуия.
Икос 12
Поюще, Христе, Твое спасительное Богоявление, прославляем вси во Иорданских водах от Иоанна Божественное крещение Твое, поклоняемся неизреченному к падшим человеком снисхождению Твоему и веруем со Предтечею, яко Ты воистину - Агнец Божий, вземляй на Себе от вод Иорданских грехи всего мира, да омыеши и искупиши их Пречистою Кровию Твоею. Сего ради молим Тя: понеси и наши безчисленныя грехопадения и не лиши нас в великий день Светов благодатного возрождения Твоего, да чистым сердцем благодарственно вопием Тебе сице:
Слава Тебе, Сыне Божий, велий свет к просвещению всего мира в водах Иорданских возсиявшему.
Слава Тебе, предвечный Боже, велию благодать и человеколюбие в Крещении Твоем всем человеком явившему.
Слава Тебе, Спасителю заблуждших, заблуждшия безпутием человеки ко Иорданским струям искати пришедшему.
Слава Тебе, Победителю жизни, новую чистую жизнь не по плоти, но во обновление духа даровати благоволившему.
Слава Тебе, Владыко живота и смерти, жало смерти притупившему и нетленную жизнь явлением своим возсиявшему.
Слава Тебе, Творче неба и земли, горнее небо и землю на брегах Иордана в крещении Твоем возвеселившему.
Слава Тебе, Царю царствующих, яко царство мира сего отселе в Царство Твое начинает прелагатися.
Слава Тебе, Господи господствующих, яко днесь всем хотящим спастися небеса отверзаются и все естество наше начинает убелятися.
Слава Тебе, Спасе наш, на Иордан пришедый, спаси нас не от дел праведности, но по велицей Твоей милости.
Слава Тебе, Христе Боже, водное естество освятивый, жаждущую душу мою благочестия напой водами по неизреченней Твоей благости.
Слава Тебе, Единородный Сыне и Слове Божий, напитай сердце мое явлением словес Твоих.
Слава Тебе, Всесильный Боже, творяй чудеса Един, согрей хладную душу мою разумением чудес Твоих.
Слава Тебе, Сыне Божий, во Иордане крестивыйся и весь мир просвещей, слава Тебе.
Кондак 13
О, Иисусе Христе, Агнче Божий, пришедый на Иордан подъяти всего мира грехи! Приими малое сие от всея души приносимое Тебе моление наше, и просвети нас во тьме грехов седящих спасительным Твоим от Иоанна крещением, да искупленнии Тобою от болезней душевных и телесных, во обновлении жизни право ходити начнем и со всеми святыми да воспоем Тебе: Аллилуия.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
ТРОПАРЬ
Тропарь, глас 1
Во Иордане крещающуся Тебе, Господи, Троическое явися поклонение: Родителев бо глас свидетельствоваше Тебе, возлюбленнаго Тя Сына именуя: и Дух в виде голубине извествоваше словесе утверждение: явлейся, Христе Боже, и мир просвещай, слава Тебе.
Кондак, глас 4
Явился еси днесь вселенней, и свет Твой, Господи, знаменася на нас, в разуме поющих Тя: пришел еси и явился еси, Свет неприступный.
Величание
Величаем Тя, Жизнодавче Христе, нас ради ныне плотию крестившагося от Иоанна в водах Иорданских.
МОЛИТВА
Господи Иисусе Христе, Сыне Божий Единородный, от Отца прежде всех век рожденный, Свете от Света, просвещаяй всяческая, в последняя же лета от Пресвятыя Девы Марии нетленно воплощенный и в мир сей на спасение наше пришедый! Ты бо не потерпел еси видети от диавола мучима рода человеча и сего ради в пресветлый день Богоявления Твоего пришел еси на Иордан ко грешником и мытарем креститися от Иоанна, безгрешен сый, да исполниши всякую правду и да возьмеши в водах Иорданских грехи всего мира, яко Агнец Божий, во еже понести я на Себе и искупити Крещением крестным, пречистою Кровию Твоею. Сего ради погрузившуся Тебе в водах, отверзошася Тебе небеса Адамом заключенная и Дух Святый сниде на Тя в виде голубине, просвещение и обожение носяй естеству нашему, и Пребожественный Отец Твой возвести Тебе небесным гласом благоволение Свое, зане сотворил еси волю Его и человек грехи восприял еси и Себе на заклание уже предуготовал еси, якоже Сам рекл еси: «Сего ради любит Мя Отец, яко Аз душу Мою полагаю, да паки прииму ю», и тако во всесветлый день сей, Ты, Господи, положил еси начало искупления нашего от грехопадения прародительскаго. Сего ради вся силы небесныя радуются и вся тварь веселится, чающе свобождение свое от работы истления, глаголюще: Прииде просвещение, благодать явися, избавление наста, мир просветися и людие радостию исполняются. Да веселится ныне небо и земля и мир весь да играет; реки да плещут; источницы и озера, бездны и моря да срадуются, яко Божественным Крещением освятися днесь естество их. Да радуются днесь и человеков собори, яко естество их взыде ныне паки к первому благородию и вси с радостию да поют: Богоявления время. Приидите мысленно на Иордан, видение велие в нем узрим: Христос ко крещению грядет. Христос ко Иордану приходит. Христос наши в воде погребает грехи. Христос овча похищеннаго и заблуждшаго приходит искати и обрет е вводит в рай.
Сего Божественнаго таинства воспоминание празднующе, усердно молимся Тебе, Человеколюбче Господи: сподоби нам жаждущим по гласу Твоему приити к Тебе, Источнику присноживотныя воды, да почерпем воду благодати Твоея и оставления грехов наших и да отвергшеся нечестия и мирских похотей; целомудренно и девственно, и праведно и благочестно поживем в нынешнем веце, ждуще блаженнаго упования и явления славы Твоея, Великаго Бога и Спаса нашего, да не от дел наших спасеши нас, но по Твоей милости и по обновлению Святаго Духа Твоего банею пакибытия, Егоже обильно излиял еси, да оправдившеся благодатию Его, наследницы будем вечныя жизни во Царствии Твоем, идеже со всеми святыми сподоби нам прославити всесвятое Имя Твое со Безначальным Твоим Отцем и со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом ныне и присно и во веки веков. Аминь
КАНОН
(Богоявлению Господню)
Тропарь, глас 1-й
Во Иордане крещающуся Тебе, Господи, Троическое явися поклонение, Родителев бо глас свидетельствоваше Тебе, Возлюбленнаго Тя Сына именуя: и Дух в виде голубине, извествоваше словесе утверждение. Явлейся, Христе Боже, и мир просвещей, слава Тебе.
Канон, глас 2-й
Песнь 1
Ирмос: Глубины открыл есть дно, и сушею Своя влечет, в ней покрыв противныя, крепкий во бранех Господь, яко прославися.
Припев: Слава, Господи, святому Богоявлению Твоему.
Адама истлевшаго обновляет струями Иорданскими, и змиев главы гнездящихся сокрушает Царь веков Господь, яко прославися. (Дважды)
Слава: Огнем Божества невещественным в плоть вещественну одеявся, Иорданскою облагается водою, воплощейся от Девы Господь, яко прославися.
И ныне: Скверну омываяй человеков, сим, очищься во Иордане, имже восхотев уподобися, еже бе пребыв, сущия во тьме просвещаяй Господь, яко прославися.
Песнь 3
Ирмос: Крепость даяй царем нашим Господь, и рог помазанных Своих возносяй, от Девы раждается, грядет же ко крещению. Тому вернии возопием: несть Свят, яко Бог наш.
Слава, Господи, святому Богоявлению Твоему.
Неплодная древле и безчадная люте, днесь веселися Христова Церковь: водою бо и Духом сынове тебе родишася, верою взывающе: несть Свят, якоже Бог наш. (Дважды)
Слава: Велиим гласом в пустыни вопиет Предтеча: Христу уготовайте пути, и стези Богу нашему правы соделайте, верою взывающе: несть Свят, якоже Бог наш.
И ныне: Тойже.
Господи, помилуй. (Трижды.) Слава, и ныне:
Ипакои, глас 5-й
Егда явлением Твоим просветил еси всяческая, тогда сланое неверия море побеже, и Иордан доле текий возвратися, к небеси возвышая нас: но высотою Божественных заповедей Твоих соблюди, Христе Боже, молитвами Богородицы, и помилуй нас.
Песнь 4
Ирмос: Услышах, Господи, глас Твой, егоже рекл еси, глас вопиющаго в пустыни, яко возгремел еси над водами многими, Твоему свидетельствуяй Сыну, весь быв сошедшаго Духа, возопи: Ты еси Христос, Божия Мудрость и Сила.
Слава, Господи, святому Богоявлению Твоему.
Очищаемо солнце кто виде, проповедник вопиет, пресветлое естеством? Да Тебе водами сияние славы, Отца образ Присносущнаго омыю, и сено сый огню прикоснуся Твоего Божества; Ты бо еси Христос, Божия Мудрость и Сила. (Дважды.)
Слава: Яви Божественное, еже име благоговение Моисей, прилучився Тебе: яко бо из купины Тя возгласивша разуме, абие отврати лице; аз же како Тя увижу ясно? Или како руку положу на Тя? Ты бо еси Христос, Божия Мудрость и Сила.
И ныне: Душевное совершая мудре, и словом почтеный, бездушных стыждуся. Аще бо крещу Тя, клеветна ми есть огнем дымящаяся гора, побегшее же море на двое, и Иордан сей возвративыйся; Ты бо еси Христос, Божия Мудрость и Сила.
Песнь 5
Ирмос: Иисус живота начальник, разрешити осуждение грядет Адама первозданнаго, очищений же яко Бог не требуя, падшаго очищает во Иордане; в немже вражду убив, преимущь всяк ум мир дарует.
Слава, Господи, святому Богоявлению Твоему.
Сшедшимся без числа людем от Иоанна креститися, сам посреде их ста, провозгласи же предстоящим: кто показа, непокоривии, гнева вам уклонитися хотящаго быти? Плоды достойны Христу сотворите, предстояй бо ныне мир дарует. (Дважды.)
Слава: Делатель и Зиждитель посреде стояй, яко Един всех сердца испытует; чистительную же лопату рукою прием, всемирное гумно всемудре разлучает, неплодие паля, благоплодным вечный живот дарует.
И ныне: Тойже.
Песнь 6
Ирмос: Глас Словесе, светильник Света, денница Солнца, Предтеча, в пустыни, покайтеся, всем вопиет людем, и предочиститеся: се бо предстоит Христос, от тли мир избавляяй.
Слава, Господи, святому Богоявлению Твоему.
Рождься нетленно от Бога и Отца, от Девы кроме скверны воплощается Христос: Емуже ремень, яже от нас слова сочтания, разрешити неудобь учит Предтеча, земнородныя от лести избавляя. (Дважды.)
Слава: Огнем крестит конечным Христос противныя, а не Бога мудрствующих Его; Духом же обновляет водою благодати, разумливыя Божества Его, от прегрешений избавляя.
И ныне: Тойже.
Господи, помилуй. (Трижды.) Слава, и ныне:
Кондак, глас 4-й
Явился еси днесь вселенней, и свет Твой, Господи, знаменася на нас, в разуме поющих Тя: пришел еси, и явился еси Свет Неприступный.
Икос
Галилеи язычестей, Завулонстей стране и Неффалимстей земли, якоже рече пророк, свет велик возсия Христос. Омраченным светла явися заря, из Вифлеема облистающая, паче же из Марии Господь, всей вселенней возсиявает лучи, Солнце Правды. Темже иже от Адама назии, приидите вси облечемся в Него, да согреемся; покрывает бо нагия и просвещает темныя. Пришел еси, и явился еси Свет Неприступный.
Песнь 7
Ирмос: Юноши благочестивыя, пещи огненней приобщившияся, шумящ дух росный невредимы сохрани, и Божия Ангела снизхождение. Темже в пламени орошаеми благодарственно воспеваху: препетый отцев, Господи и Боже, благословен еси.
Слава, Господи, святому Богоявлению Твоему.
Якоже на небеси с трепетом и чудом предстояху, во Иордане силы Ангельския, смотряюще толика Божия схождения: яко держай превышних вод состав, в водах Плотоносец стояше, Бог отцев наших. (Дважды)
Слава: Облак древле и море Божественнаго проображаху крещения чудо, в нихже древнии крестишася, исходяще законнии людие. Море же бе образ воды, и облак Духа: имиже совершаеми, благословен еси, зовем, Господи Боже, во веки.
И ныне: Вси вернии, в Немже совершение прияхом, богословяще немолчно со Ангелы, прославим Отца и Сына и Духа Святаго; се бо Троица Ипостасьми Единосущная, Един же Бог, Емуже поем: благословен еси, Господи Боже, во веки.
Песнь 8
Ирмос: Тайну преславную Вавилонская показа пещь, источившая росу, яко струями имяше невещественный Огнь восприяти Иордан, и объяти плотию крещаема Зиждителя; Егоже благословят людие и превозносят во вся веки.
Слава, Господи, святому Богоявлению Твоему.
Отложи страх весь, Избавитель Предтечи рече, Мне же повинися, яко Благому, Мне приступи, сие бо естеством бых. Моим повелением покорися, и крести Мя сошедшаго: Егоже благословят людие и превозносят во вся веки. (Дважды.)
Слава: Глаголы якоже услыша Креститель Владычни, с трепетом длань простирает: обаче же рукою коснувся верху Зиждителя своего, Крещшемуся вопияше: освяти мя, Ты бо еси Бог мой, Егоже благословят людие и превозносят во вся веки.
И ныне: Троицы явление во Иордане бысть, Самое бо Пребожественное естество Отец возгласи: Сей крещаемый Сын возлюбленный Мой; Дух же прииде к подобному, Его же благословят людие и превозносят во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Недоумеет всяк язык благохвалити по достоянию, изумевает же ум и премирный пети Тя, Богородице. Обаче Благая сущи, веру приими, ибо любовь веси Божественную нашу: Ты бо христиан еси Предстательница, Тя величаем.
Слава, Господи, святому Богоявлению Твоему.
Давиде, прииди духом к просвещенным, ныне приступите, пой к Богу верою, глаголя: просветитеся, сей нищий воззва Адам в падении; ибо того услыша Господь, пришед струями Иорданскими, тленнаго же обнови. (Дважды)
Слава: Исаиа, измыйтеся, очиститеся, глаголет, лукавствия пред Господем оставите, жаждущии на воду живу идите: кропит бо водою, обновляя Христос приступающия к Нему верою, и к животу нестареемому крещает Духом.
И ныне: Соблюдаемся благодатию вернии, и печатию: яко бо губителя бежаша, прага евреи древле окровавлена. Тако и нам исходное Божественное сие, пакибытия баня будет. Отсюду и Троицы узрим Свет незаходимый.
Задостойник
О паче ума Рождества Твоего чудес, Невесто Всечистая, Мати Благословенная! Еюже получивше всесовершенное спасение, достойно хвалим, яко Благодетеля, дар носяще песнь благодарения.