В 2015 году к лику святых был причислен великий подвижник православия, схимонах
Афонского монастыря Паисий Святогорец, житие которого, составленное близко
знавшим его иеромонахом Исааком, легло в основу этой статьи.
У каждого христианина есть свой особо почитаемый угодник Божий, к которому он
обращается с молитвами о заступничестве перед Престолом Всевышнего. Для многих
людей сегодня святой Паисий стал именно таким небесным покровителем.
Как явствует из «Жития Паисия Святогорца», родился он 25 июля 1924 года в
Фарасах – греческом поселении, расположенном на территории современной Турции.
Будущий святой стал шестым ребенком в семье уважаемых и благочестивых родителей
– Евлампия и Продромоса Езнепидес, давших ему во святом крещении имя Арсений.
Весьма примечательно, что это таинство совершал над ним другой его прославленный
земляк, причисленный впоследствии к лику святых под именем Арсения
Каппадокийского.
В силу ряда политических причин родители младенца Арсения были вынуждены
покинуть обжитое место, когда ему едва исполнилось два месяца, и перебраться в
город Коницу, находившийся на границе Греции и Албании. Там и прошло его
детство. Как рассказывается в «Житие преподобного Паисия Святогорца», сильное
влияние в ранние годы оказывала на него мать – глубоко набожная женщина, в
течение дня непрестанно творившая Иисусову молитву, что обычно делают люди,
принявшие монашеский постриг. Эта ее особенность глубоко запала в душу ребенка и
постепенно стала его собственной чертой.
Как вспоминали потом люди, близко знавшие его семью, в детстве Арсений отличался
живым умом и прекрасной памятью, благодаря чему практически без посторонней
помощи к шести годам уже научился читать, а чуть позже и писать. С этого времени
его постоянными спутниками сделались книги, среди которых главное место занимала
Библия, в особенности же Святое Евангелие. Кроме них Арсений самозабвенно читал
жития святых, печатавшихся небольшими дешевыми изданиями, которых у него в
комнате было великое множество. Неудивительно, что с ранних лет он приобрел
склонность к уединенным молитвам, столь усилившуюся со временем, что она начала
вызывать беспокойство у окружающих.
Далее в «Житие преподобного Паисия Святогорца» рассказывается, что, окончив
начальную школу и не имея возможности продолжить образование, он овладел
профессией плотника и стал помогать семье, зарабатывая на хлеб в одной из
местных артелей. Способный и трудолюбивый юноша весьма преуспел в этом поистине
евангельском ремесле, которым во дни Своей земной жизни занимался Спаситель наш
– Иисус Христос. Заказчики с неизменной похвалой отзывались о сделанных его
руками иконостасах, полках для икон, а также всевозможной мебели. Приходилось
Арсению делать и гробы, но за них он никогда не взимал плату, проявляя тем самым
сочувствие к человеческому горю. В «Житие святого Паисия Святогорца» весьма ярко
повествуется о том, как в 15-летнем возрасте Господь помог ему с честью
преодолеть искушение в вере. Случилось так, что один из сверстников стал
объяснять Арсению модную в те годы теорию эволюции Дарвина, пытаясь при этом
доказать ее превосходство перед библейской догмой о сотворении мира. Не находя
аргументов для опровержения его слов, но сердцем чувствуя их ошибочность, юноша
провел несколько дней в глубоком размышлении и молитве, пока не сподобился
узреть Самого Иисуса Христа, представшего перед ним в ослепительном сиянии. Это
видение помогло будущему подвижнику отбросить сомнения и навсегда укрепиться в
вере.
Именно тогда Арсений начал задумываться о принятии монашеского пострига и даже
обратился с этой просьбой к настоятелю одной из ближайших обителей, но тот
отказал ему по причине слишком юного возраста, однако дал все необходимые
наставления для подготовки к вступлению в будущем на эту нелегкую стезю.
Как написано в «Житии Паисия Святогорца», с этих пор боголюбивый юноша начал
готовить свои тело и душу к будущим аскетическим подвигам. Необычайно строго
выполняя требования, связанные с православными постами, он и в скоромные дни
вкушал лишь простую грубую пищу без соли, довольствуясь минимально необходимым
для поддержания сил количеством. Чрезмерное же усердие приводило порой к
голодным обморокам.
Кроме того, работая в поле, Арсений никогда не надевал обувь, отчего в кровь
ранил босые ноги об острые стебли скошенной травы. Этим, как писал иеромонах
Исаак в «Житие Паисия Святогорца», будущий святой укреплял свой дух и учился
стойко переносить страдания плоти. Пример столь пылкой веры не мог не повлиять
на окружающих. Особенно чутко он воспринимался детьми и подростками, многие из
которых тогда же обратили свои сердца к Богу, а повзрослев, отринули от себя
мирские соблазны и встали на путь монашеской жизни.
Вслед за мирными юношескими годами, проведенными в молитвах и углубленном
богомыслии, для будущего подвижника наступила пора испытаний – греко-итальянская
война, обрушившая на Коницу, где по-прежнему жила его семья, все тяготы
вражеской оккупации. В этот тяжелый период он и его родители делились с
голодными земляками последними крохами хлеба, тогда как сами порой не имели
средств к пропитанию.
Однако жизненные тяготы значительно усугубились после того, как в июле 1936 года
разразилась в стране гражданская война. Об этом жестоком времени также
повествуется в «Житие Паисия Святогорца». По подозрению в помощи, оказываемой
сторонникам генерала Франко, будущий святой был брошен в тюрьму и там во всей
полноте познал тягость мучений, которые испытывает человек, запертый длительное
время в тесной душной камере, до предела наполненной такими же, как и он,
узниками.
Этот период в жизни святого связан с одним весьма характерным происшествием,
ярко показывающим аскетический настрой его души. Иеромонах Исаак писал, что
однажды тюремщики, случайно узнав о крайней религиозности Арсения и его
монашеском образе жизни, решили поглумиться над ним. Поместив молодого человека
в одиночную камеру, они подсадили к нему двух девиц легкого поведения, мысленно
предвкушая сцены его неизбежного, по их мнению, грехопадения. Однако несмотря на
то что, действуя по их наущению, блудницы сбросили с себя всю одежду, юноша,
поборов искушение плоти, молитвенно призвал себе на помощь Небесные силы. Более
того, он обратил к этим падшим женщинам слова любви и сострадания, отчего те
устыдились и в слезах покинули камеру. На страницах «Жития святого Паисия
Святогорца» немало описаний и других случаев, ярко характеризующих его
непреклонную аскетическую натуру.
Не имея доказательств его собственной причастности к какой-либо из боевых групп
противника, тюремное начальство пыталось обвинить Арсения в том, что на стороне
врага сражается его старший брат. Но он вполне резонно возразил им, что по праву
старшинства тот сам волен принимать решения и не обязан отчитываться перед ним в
своих действиях. На этот аргумент возразить было нечего, и Арсений вскоре
оказался на свободе.
Еще одна характерная деталь, упоминаемая и в исторической биографии и в житие
Паисия Святогорца: оказавшись на свободе после нескольких месяцев заключения, он
с одинаковым усердием помогал как сторонникам прокоммунистических сил, так и их
противникам. Эта позиция вытекала из его глубокого убеждения, что все люди,
независимо от их политической ориентации, достойны христианского сострадания.
Война и вызванные ей трудности на время помешали Арсению осуществить свою мечту
об уходе в монастырь, поскольку семья крайне нуждалась в его помощи. Тем не
менее духовная жизнь юноши по-прежнему была предельно насыщенной. Свободные
часы, остававшиеся от занятия плотницким ремеслом, он посвящал молитвам и чтению
Священного Писания, обретая на его страницах силы для дальнейшей жизни. В то же
время строгое соблюдение всех постов и постоянная готовность оказать помощь
ближнему готовили его душу к будущему монастырскому послушанию.
Война, как известно, требует от людей не только молитв, но и активного участия в
ее разрушительном действии. В положенный срок получил призывную повестку и
Арсений. В связи с этим уместно вспомнить еще одну характерную деталь,
упомянутую в «Житие Паисия Святогорца» иеромонахом Исааком: отправляясь на
фронт, юноша молил Бога не о том, чтобы Он сохранил его жизнь, а о том, чтобы
ему самому не довелось кого-то убить. И Господь услышал его молитву: по прибытии
в часть молодой человек был направлен на курсы радистов и, овладев этой
специальностью, благополучно избежал необходимости убивать.
Находясь на службе, Арсений по своему душевному складу оставался таким же, каким
был в гражданской жизни − искал случая помочь ближнему и всегда охотно выполнял
любую, даже самую тяжелую и грязную работу. Вначале сослуживцы подсмеивались над
ним и нередко злоупотребляли его готовностью подменить любого из них в наряде.
Однако со временем насмешки прекратились, уступив место всеобщему уважению. Под
конец службы, продлившейся три года, будущего святого настолько полюбили, что
считали неким талисманом, ниспосланным свыше. В этом они были очень близки к
истине, что не раз подтверждалось во время боев.
Далее в «Житие старца Паисия Святогорца» иеромонах Исаак пишет, что, едва
демобилизовавшись и еще не успев снять с себя военную форму, Арсений отправился
на Святую Гору Афон, куда влекла его заветная мечта. Именно там он желал
провести дальнейшие дни своей жизни, посвятив их служению Богу. Однако в этот
раз ему не суждено было исполнить свои намерения, поскольку Господь послал
будущему иноку еще одну, на этот раз последнюю проверку его смирения. Находясь в
одной из афонских обителей, Арсений неожиданно получил письмо от отца, в котором
тот просил его немедленно возвратиться домой и оказать помощь семье в каком-то
весьма важном для нее деле. Восприняв его просьбу, как посланный свыше призыв к
послушанию, молодой человек безропотно подчинился и, оставив на время обитель,
направился домой.
Прожив в кругу своих родных почти два года и выполнив все, что просил отец,
Арсений вновь отправился на Афон, чтобы начать там иноческую жизнь, к которой
так долго и настойчиво готовился. В этот раз Господь внял его молитвам и
сподобил стать послушником того самого монастыря, из которого его когда-то
позвало домой письмо, написанное отцом. Так сбылась мечта всей жизни этого
удивительного человека, непрестанным трудом стяжавшего венец святости.
О начальном периоде монастырской жизни достаточно подробно рассказывается в
«Житие Паисия Святогорца». Читая строки, написанные иеромонахом Исааком, мы
узнаем, что даже не имея еще достаточного опыта, послушник Арсений, по
благословению настоятеля, вел столь суровую аскетическую жизнь, чем приводил в
невольный трепет бывалых монахов. Работая весь день плотником (это ремесло было
весьма востребовано в обители), он выстаивал ночи напролет в молитвенном бдении,
а то короткое время, которое по естеству человеческому все же необходимо для
сна, проводил, лежа на голых камнях.
Наконец, по Божьему благословению, в марте 1954 года послушник Арсений принял
монашеский постриг с новым именем – Аверкий. Вступив на путь иночества, будущий
святой внешне не изменил прежнего образа жизни, но исполнился еще большим
смирением. Он, как и ранее, проводил дни в плотницкой мастерской, где выполнял
послушания, налагаемые на него одним из старших монахов, который, к несчастью,
оказался человеком грубым и жестокосердным. Как видно из этого обстоятельства,
упомянутого в «Житие Паисия Святогорца», Господь порой попускает таким, далеким
от истинного благочестия людям подвязаться в Его обителях. Подобным искушением
Он укрепляет смирение Своих истинных служителей. Безропотно перенося все
грубости и придирки своего начальника, молодой монах Аверкий оставался у него в
послушании два года, после чего был пострижен в мантию (вторую ступень
монашества) с именем Паисий, под которым и получил всенародную известность, а
позже прославился в лике святых.
С этого времени, как писал в «Житие старца Паисия Святогорца» иеромонах Исаак,
начался новый и наиболее важный период его земной жизни – старчество,
определяющееся не возрастом, а присутствием в душе особой благодати,
ниспосланной Богом. Доподлинно известно, что подвижник, еще пребывая в тленном
мире, неоднократно сподобился лицезреть Иисуса Христа и Его Пречистую Матерь,
являвшихся ему и говоривших с ним. В разные моменты жизни Они наполняли его душу
Божественной благодатью и даровали силы для аскетических подвигов.
По мере того как молва о необычайном благочестии отца Паисия выходила за пределы
монастыря, к нему стали съезжаться люди с просьбами о молитвенной помощи в
различных жизненных обстоятельствах. В монастырских книгах сохранилось много
записей, свидетельствующих о чудесах, явленных Господом по молитвам старца.
Среди них и случаи исцелений безнадежно больных людей, и факты обретения людей,
без вести пропавших много лет назад.
Весьма примечательно, что старец имел дар разговаривать не только с людьми, но и
с животными, которые его охотно слушали и беспрекословно подчинялись. Так, в
«Житие Паисия Святогорца» иеромонах Исаак вспоминает случай, как однажды в
присутствии множества паломников к нему в келью заползла крупная ядовитая змея.
Успокоив перепуганных посетителей, старец взял чашу и, наполнив ее водой, напоил
незваную гостью. После этого он приказал ей удалиться, и змея послушно исчезла в
расщелине стены, не причинив никому вреда.
Трудно перечислить все чудеса, явленные по молитвам старца как во дни его земной
жизни, так и после блаженной кончины, последовавшей 12 июля 1994 года. Великий
старец отошел ко Господу после долгой и изнурительной болезни, но никто из тех,
кому довелось быть рядом с ним в последние дни, не слышал из его уст ни
стенаний, ни жалоб. Закат жизни он провел с тем же смирением и покорностью воле
Божьей, что и все предшествующие годы, о которых мы узнаем из «Жития Паисия
Святогорца». Дату смерти этого великого подвижника, без сомнения, следует
считать началом его пребывания во Царствии Небесном, путь к которому он себе
прокладывал с раннего детства.
В завершение статьи хочется привести одно из пророчеств, оставленных старцем
Паисием, который, как свидетельствуют знавшие его лично, обладал необычайным
даром прозорливости. Оно касается взаимоотношений Греческого государства с его
исконным политическим и военным противником – Турцией. Между ними старец
предрекал в будущем военный конфликт, исход которого во многом изменит нынешнее
соотношение сил. Он говорил, что многовековой спор за приоритет на Босфоре
будет, наконец, решен в пользу Греции, и над Константинополем воссияет
православный крест. Справедливости ради отметим, что иеромонах Исаак в «Житие
старца Паисия Святогорца» не упоминает об этих его словах, и достоянием
общественности они стали с подачи журналистов.
Сергей Спинул
АКАФИСТ
Кондак 1
Избранный угодниче
Христов, пречудне отче наш Паисие, ради нашего спасения и нравов века сего
исправления от Бога дары благодати и чудотворения приявый, и ради Иисуса
Сладчайшего, любовию ко всему миру горящего, всеусердно подвизавыйся, просим тя:
сподоби нас в покаянии души обновляти, яко да с благодарностию приносим
величания сия:
Радуйся,
преблагословенне отче наш Паисие, в Бозе вся путие жизни нашея устрояющий!
Икос 1
Ангелов Творец
произрасти тя, прехвальне Паисие, от священней земли Каппадокийстей, идеже
прежде тя велиции просияша угодницы Божия подвизи и служением пастырским,
высотою и совершенством добродетелей своих; ты же их примерам следуя любовию к
ближним твоим и всему роду человеческому прославил Милосерднаго Отца нашего
Небеснаго. Сего ради и мы восхваляем тя сице:
Радуйся, богомудрым
последователем святых Каппадокии себе сотворивый!
Радуйся, в стяжании
истины Господней им всецело последовавый!
Радуйся,
присноцветущая ветве райская, аромат благоухания духовнаго нам источающая!
Радуйся, источниче
благодати небесней, весь мир спасительным учением наполняющий!
Радуйся, трапезо
сладчайшая, души гладныя, преславно насыщающая!
Радуйся, благотворная
житнице, вся наши печали, заботы и слабости в себе принимающая!
Радуйся, звездо
лучезарная, на небосклоне Церкви Христовой, свет спасительный нам посылающая!
Радуйся, маяк
присногорящий, путь в нетленные чертози Отчии нам озаряющий!
Радуйся,
преблагословенне отче наш, Паисие, в Бозе вся путие жизни нашея устрояющий!
Кондак 2
Предвидя Премудрый
Господь наш величие святыни твоея, о преславне отче Паисие, от утробы матери
твоея предизбра тя, дабы сотворити тя избранным и многоценным сосудом
божественной благодати, яви в тебе источник надежды и полноводную реку
милосердия Своего; сего же ради, мы, прославляя Бога, Дивнаго во святых Своих,
вопием Ему о тебе: Аллилуйя!
Икос 2
Разумом
богопросвещенным свыше одарен бе святый преподобный и богоносный отец наш
Арсений Каппадокийский, от рук коего ты, всехвальне Паисие, крещение святое, и в
лета отрочества наставление в вере и благочестии приявый; Старец же провидя дары
духовныя, иже имея тебе Господь открытии благослови тя и наследником святости
свое ятя сотвори. Мы же, велию праведность твою воспевая, просим тя купно со
святым Арсением, вознеси молитвы твоея ко престолу Всесвятыя Троицы, а от ны
прими благосклонно величания сия:
Радуйся, от святаго
Арсения Каппадокийскаго святое крещение приявый!
Радуйся, просвещение
о славном будущем твоем от него услышавый!
Радуйся, образ благий
жития богоугоднаго от него усвоивый!
Радуйся,
предстательство за себя и в житии и по кончине угодника сего с радостию
восхвалявый!
Радуйся, в
наставления старца сего в меру возраста Христова возрастивый!
Радуйся,
свидетельства о его богоугодном житии и чудесех с верою и надеждою собиравый!
Радуйся, от его
святынь исцеления неисчетныя и помощь благодатную принимавый!
Радуйся, с любовию
его святые мощи в твоей обители, иже в Сутори положивый!
Радуйся,
преблагословенне отче наш Паисие, в Бозе вся пути жизни нашея устрояющий!
Кондак 3
Силою злочестивых
правителей турецких понуждаемые, родители и соотечественницы твоя, прехвальный
Паисие, преселися суть из восточныя страны Каппадокийския в пределы западныя
Конитския, идеже ты, достохвальне отче, начал еси преславное восхождение твое по
лествице совершенства духовнаго; яко еще во дни детства твоего явился еси
источником света для всех, вокруг тебе сущих, иже видевши драгоценныя дарования
твоя, воспеша всех благ духовных Подателю: Аллилуйя!
Икос 3
Имуще пред очима
твоима благий пример родителей богобоязненных, прехвальне Паисие, от дней
детства твоего познал еси животворящую силу благодати Божия, и образ будущего
совершенства явил еси в себе, наставлениям благочестивой матери твоея усердно
следуя; и был дитятию возрастом, обаче старец душею; мы же умиляемся преславному
просветлению сердца твоего, со радостию воспеваем тя сице:
Радуйся, в часы
юности твоея скоротекущия страсти мира сего отринувый!
Радуйся,
благосовершенным постничеством драгоценный венец непорочности стяжавый!
Радуйся, во дни
младости твоея дар непрестанной молитвы приявый!
Радуйся, от игрищ и
забав детских в созерцание мира Христова удаливыйся!
Радуйся, милость
Господа, возвеселяющаго младость, к юношам заблудшим приклоняющий!
Радуйся, укрепление в
целомудрии и благочестии девам христианским дарующий!
Радуйся, родителей и
наставников в мудрости детоводительства утверждаяй!
Радуйся, всем нам в
меру возраста Христова во всяком обстоянии восходити помогаяй!
Радуйся,
преблагословенне отче наш Паисие, В Бозе вся путие жизни нашея устрояющий!
Кондак 4
Бурею помышлений
сомнительных смущаемы, како по достоянию возможем пети тя, богоблаженне отче
Паисие, яко Господь призва тя к защищению и обороне отчизны твоея и всего мира
христианскаго от неверия во Христа, источника и смысла бытия человеческаго, яко
ты исполнившись велию любовию к Богу и ближним, решительно и смело провозглашая
еси истину Евангелия Христова, примером твоим укрепляя всех благовестников
Божиих; мы же веру твою воспевая, на предстательство твое, за ны уповая,
воспеваем Троице Святой и тебе: Аллилуйя!
Икос 4
Слышавши слова
Господни, яко Царствие нудится и токмо нужницы восхищают е, усердно подвизался
еси, богомудре Паисие, в борьбе не против плоти и крови, но против духов злобы
поднебесной, неустанныя молитвы вознося и жертвы духовныя сотворяя Господеви
обращения и спасения ближних и дальних твоих ради; и сего ради драгоценныя и
нетленныя венцы от Творца нашего приял еси. Мы же многократныя воздаяния принося
Христу, Дивному во святых Своих, жертву хвалы, тебя, отче всеблагий, величаем
сице:
Радуйся, волны
страстей и сомнений человеческих о камения веры разбивый!
Радуйся, пример
совершеннаго и благаго самосовершенствования явивый!
Радуйся, блага земныя
ради сокровищ Небесных оставивый!
Радуйся, в огне
испытаний веру твою, аки злато в горниле, закаливый!
Радуйся, великодушием
твоим свет, вся вокруг тя озарявый, источавый!
Радуйся, в годину
смут, печалей и невзгод страждущим велию помощь твою сотворивый!
Радуйся, всем путем
жития твоего образ жития во Христе нам показавый!
Радуйся, не токмо
против недруг отчизны твоея, но и против врага спасения ратобортвовый!
Радуйся,
преблагословенне отче наш Паисие, в Бозе вся путие жизни нашея устрояющий!
Кондак 5
Божественным светом
озарена бе душа твоя, о прехвальный Паисие, яко во дни юности твоея отреклся еси
от скоротекущих благ мира сего и всецело предал еси ся в руце Христовы,
собирающия воинство иноческое. Ты бо, совершенное доверие стяжавше ко Спасителю
и благодатию Его укрепившись, скоро стяжал еси совершенство духовное и стал еси
ангелом земным, во Христа облекошеся, воспел еси Ему: Аллилуйя!
Икос 5
Видевше подвизи
богоугодные отцев, на Синае подвизающихся, удалился еси, угодниче Христов, в
богоспасаемую обитель сию, дабы верно и усердно Спасителеви тамо послужити. Ты
бо, богомудре отче, преодолел еси страсти мирския и претворил еси себе в мужа
совершенна в добродетелех и делании духовнем, ревностно горящим и подвизающимся
ради Вечней Истины Божией. Милосердный же Господь обильно воздаде ти от
неисчетных сокровищ и щедрот Своих. Мы же, вся сия ныне поминающее, величаем тя
сице:
Радуйся, три лета
многотрудно в пустынех синайстих подвизавыйся!
Радуйся, в
сокровенней пещере хлад и зной кротце претерпевый!
Радуйся, человече
небесный, всю суету и гордость житейскую низложивый!
Радуйся, злоухищрения
и козни бесовстии упованием на Христа Распятаго победивый!
Радуйся, начаток
всеусердных молений твоих о блазе всего мира тамо положивый!
Радуйся, светом
Истины Христовой мрак греховный разгоняющий!
Радуйся, в покаянии
обновляти и преображати души наша научающий!
Радуйся, всецелым
доверием ко Христу души наша укрепляющий!
Радуйся,
преблагословенне отче наш Паисие, в Бозе вся путие жизни нашея устрояющий!
Кондак 6
Проповедник
милосердной любви Божия Матери к падшему роду человеческому явился еси ,
преподобне Паисие, егда по свершении подвигов твоих на Синае призван был еси Ею
в земный вертоград Ея, на святую Гору Афонскую, идеже пребывая, от силы в силу
восходил еси, благодарящее непрестанно Царицу Небесную ради пречуднаго Ея
Покрова, коим осеняет Она весь мир, вызваляя его из мрака горестей, забот и
страданий. Сыну же Ея всерадостно и неустанно воспевал еси: Аллилуйя!
Икос 6
Возсия на Горе
Афонстей вертоград святых отец преподобных, их же примеру последовати желая,
усердно подвизался еси, всехвальный Паисие, восходя по лествице добродетелей
богоугодных, возрастая в праведности Христовей; подобно мудрой пчеле собирал еси
духовный мед учений святоотеческих. От богомудраго старца Тихона наставление в
делании духовном приял еси, следуя ему в послушании всесовершенном. Мы же
восхождение к вершине святости воспети дерзая, вопием ти сице:
Радуйся, яко через
тебе Всеблагий Господь славу святой Горы Афонстей возрасти!
Радуйся, яко новаго
сына возлюбленнаго Всепречистей Матери Своея Иисус тя поручи!
Радуйся,
богопросвещенным старцем Тихоном в делании духовнем укрепленный и утвержденный!
Радуйся, с велию
любовию и всецелою самоотдачею авве твоему послуживый!
Радуйся, муж мудрый,
Духом Святым движимый!
Радуйся, послеже и
мнозих иных в вере и благочестии богомудро и пречудно возрастивый!
Радуйся, богомудрыя
писания ради славы Христовой и пользы нашея оставивый!
Радуйся, от путей
искушений и соблазнов чад твоих духовных оберегавый!
Радуйся,
преблагословенне отче наш Паисие, в Бозе вся путие жизни нашея устрояющий!
Кондак 7
Хотяще в велицей и
совершенней любови Творца нашего выну пребывати, сотворил еси себе, о богоносне
отче Паисие, быти благим орудием Господним, яко через тебе со всею силою Своею
яви Всевышний обновляющее милосердие и исцеляющее попечительство Свое для душ
людских, во мраце греховнем сущих. Мы же, сия ныне поминающе, величаем и
славословим Господа нашего, тебя, преподобне отче, аки спутника на дороге
спасения нам дарованнаго, взывая: Аллилуйя!
Икос 7
Новый и преславный
наставниче всему миру христианскому явился еси, о всеблагий отче Паисие, ты
ревностно и свято последовал еси словесем Спасителя нашего, рекшаго: «яко узрят
людие благия дела ваша», да прославят Отца вашего Небеснаго(Мф.5:16). На тебе
же, отче наш, глаголы сия во всей силе своея свершилися, яко востекоша во след
тебе мнозии и Христа обретоша. Мы же сия поминающее, на попечительство твое
уповаем и возносим ти похвалы сия:
Радуйся, богомудрый
наставниче, писаниями твоими в вере и благочестии нас утверждающий!
Радуйся, органе Духа
Святаго, радость покаяния нам возвещающий!
Радуйся, пречудный
пророче, язвы века сего пред нами обнажающий!
Радуйся, милосердный
врачу, неисцельныя недузи побеждающий!
Радуйся, премудрый
душепопечителю, от тяжких скорбей избавляющий!
Радуйся, елее
благодатный, раны сердец наших заживляющий!
Радуйся,
благоискусный пастырю, искушения бесовския от нас удаляющий!
Радуйся, целителю
прехвальне, разобщенным семьям мир небесный и единение ниспосылающий!
Радуйся,
преблагословенне отче наш Паисие, в Бозе вся путие жизни нашея устрояющий!
Кондак 8
Странное и страшное
видение постиже тя, богоносне отче Паисие, яко неистово ратоборствует враг
спасения человеческаго супротив семейств, Богом Всеблагим благословенных; сего
же ради, препоясавшись Словом Истины возвестил еси супругом, яко токмо терпение
и сострадание, смирение и самопожертвование принесут мир в домы их. Сего ради мы
славословим Господа, чрез тебя, прехвальне отче Паисие, нам путь истины
указующаго и вопием Ему: Аллилуйя!
Икос 8
Все благословения
Своя дарует Господь наш семьям благочестивым, - тако научал еси духовных чад
твоих, блаженный Паисие. И наставлению святителя Иоанна Златоустаго свято
следуя, глаголавшего: «дайте мне матерей христианских, и взращу святых, иже весь
мир преобразят», сему же поучал еси верныя супружества, яко мир в семье есть
плод Духа Святаго и всем нам подобает стяжати мир в душе, да тысячи спасутся
вокруг нас, и тебе покровителю и заступнику нашему небесному взываем сице:
Радуйся, всеединение
в любви к Богу и ближним супругом дарующий!
Радуйся, семейных в
благочестии и умеренности жития научающий!
Радуйся, мир и отраду
родителем и чадом стяжати в таинствах Церкви наставляющий!
Радуйся, добрый
пример жития богоугоднаго чадом подавати побуждающий!
Радуйся, девам и
юношам укреплятися в целомудрии и уповании на милосердие Божие утверждающий!
Радуйся, самый
помысел о детоубийстве во чреве о камень страха Божия разбивающий!
Радуйся, всякий грех,
порушающий лад семейный силою Божией попирающий!
Радуйся, с любовию и
бескорыстием нести тяготы друг друга побуждающий!
Радуйся,
преблагословенне отче наш Паисие, в Бозе вся путие жизни нашея устрояющий!
Кондак 9
Всяческия беды,
страдания душевныя и недузи телесныя далече от нас устраняеши, всехвальный
чудотворче Паисие, и миром совершенным и радостию духовною наполняеши наши
сердца обильно; сего ради мы, благодарение возсылаем ти, благий наш покровителю
и предстателю пред престолом Божиим, и величаем, прославляем, превозносим
Триипостаснаго Бога нашего, с отрадою в душе и надеждою воспевая Ему о тебе:
Аллилуйя!
Икос 9
Вития многовещанныя и
вси риторы благоискусныя не возмогут по достоянию воспети величие и животворную
силу благодати Божия, явленной на тебе, преподобне отче наш Паисие, ибо ты еще
на земли сый любовию и состраданием всеизобильно преисполнившись к людям,
несчастиями и недугами измученным, всеусердно и сомаотверженно молился за них
Отцу Небесному, научая за вся Его благодарити искренне. Ныне же в чертозех Царя
Небесного сый, молися о всех паки и паки с надеждою взывающих ти сице:
Радуйся, скальпелю
благий, тяжкую болезнь раковую побеждаяй!
Радуйся, неустанное
попечение для страждущих болями невыносимыми являяй!
Радуйся, источниче
исцеления, израненныя души наша возрождающий!
Радуйся, вся скорби,
печали и заботы в горниле молитвы твоея попаляющий!
Радуйся, угле ладана
небеснаго, злоухищрения демонов испепеляющий!
Радуйся, слабости и
тревоги наша в силу духовную и мужество претворяющий!
Радуйся, в терпении и
кротости стяжати венцы нетленныя нас научающий!
Радуйся, в суете
жительствующих благодатно вразумляющий!
Радуйся,
преблагословенне отче наш Паисие, в Бозе вся путие жизни нашея устрояющий!
Кондак 10
Спасение всего рода
человеческаго устрояя, Всеблагий и Милосердный Христос, обетова воздаяние велие
тем, иже желают возрасти в преподобии и правде ради совершенства ближних своих;
на сие уповая, ты, святый отче Паисие, с радостию приял дары многообразныя от
Духа Святаго, дабы наставити многих на путь спасения и единения со Христом, да
поют вси Ему с надеждою: Аллилуйя!
Икос 10
Царь Небесный,
Всеблагий Господь наш Иисус Христос, благоволи украсити тя обилием даров Своих,
имиже ты, богомудре Паисие, послужил еси во славу Творца нашего и их же
употребил еси на пользу человеком, став добрым отцем и благим наставником для
несчетнаго полка верующих во Христа, искушениями века сего утомленных и гавани
спасения взыскующих. Сице молим тя: сотвори и нас быти учениками Спасовыми и
детьми духовными твоими, да величаем тя сице:
Радуйся, спасительною
надеждою и путеводителем к Небесным вратам для многих бывый!
Радуйся, велиею
мудростию твоею искушения и атаки бесовстии низлагавый!
Радуйся, одолевати
помыслы злыя, врагом спасения нашего насажденныя, нам помогаяй!
Радуйся, плоды
истиннаго покаяния в душах заблудших и неверных взращивающий!
Радуйся, даром
различения духовных помыслов верных благодатно обогащающий!
Радуйся, благодатными
дары твоими глубинныя раны сердец людских исцеляющий!
Радуйся, отчаявшихся
и унылых благодатно в надеющихся на Господа преображающий!
Радуйся, в благости
Отца нашего Небеснаго николиже сомневатися нас научающий!
Радуйся,
преблагословенне отче наш Паисие, в Бозе вся путие жизни нашея устрояющий!
Кондак 11
Пение хвалебное
возглашаем ти, богомудре отче наш Паисие, совершенства твоего монашескаго ради,
яко ты, исполненный благодати Божия, стал твердою скалою надежды нерушимей для
тех, кто всецело ся посвяти Господеви, ибо, виде созерцания и дарования твоя
духовныя, иноци узреша в тебе, отче святый, наставника, Духом Святым одаренного.
Мы же, сия убо поминающее, величаем и славословим Спасителя нашего, посылающего
пастве Своей наставников святых и поем ему о тебе: Аллилуйя!
Икос 11
Свет благодати
Христовой возсия во обители Суротийстей, идеже дщери твоя духовныя в трезвении и
богообщении возрастали тобою, отче святый, в терпении и богомыслии наставляемыя
и посвяшаша с любовию, надеждою и радостию житие свое иноческое Жениху
Небесному. Мы же духовное водительство твое восхваляя, веруем, что и ныне ты не
оставляеши всех нас без предстательства твоего и с надеждою воспеваем ти сице:
Радуйся, ревностным
служением Господеви и любовию к ближнему образ истиннаго монаха явивый!
Радуйся, аки
наставник духовный в монастыре святаго Иоанна Богослова просиявый!
Радуйся, в гавань
спасения для душ, жаждущих Христа, обитель сию претворивый!
Радуйся, честных
инокинь уневещивати души своея Господеви научавый!
Радуйся, сего ради
подвизатися в борьбе со страстьми и похотьми их утвердивый!
Радуйся, искушения и
паучину диавольскую, богомудро расточивый!
Радуйся, к частой
исповеди и причастию, аки к благому орудию духовному прибегати подвизающий!
Радуйся, в
наставлениях твоих истинный путь жития благаго и богопознания нам отверзающий!
Радуйся,
преблагословенне отче наш Паисие, в Бозе вся путие жизни нашея устрояющий!
Кондак 12
Благодать Божия,
великая и животворящая преобильно сниде и наполни тя, всеславный отче наш
Паисие, яко явился еси драгоценным сосудом милосердия Божиего, к людям грешным,
за коих ты, угодниче Христов, выну с великим самопожертвованием молил еси Троицу
Всесвятую, удостоившую тя, присносияющаго венца чудотворца. Мы же радуемся и
благодарим Всеблагаго Господа нашего, даровавшего нам тя, богоблаженне наш
покровителю, и просим удостой и нас купно с тобою Царю Небесному воспевати:
Аллилуйя!
Икос 12
Поюще святое и
праведное житие твое, преподобне отче наш Паисие, величаем тя, светильниче
Христов, аки еще на земли пребывая, приобщился еси радостей Царствия Небеснаго,
иже приготови Господь для всех любящих Его и волю Его творящих; ты бо достоин
сего явился еси, яко всеусердно послужил еси Богу и ближним твоим, с любовию
велиею, яко претерел еси тяжкия искушения и нападки бесовския, обаче
Всемилосердный Христос сподоби радосто и утешения Своего. Ныне же, по блаженней
кончине твоей, стяжал еси благодать молитвы за ны, и сего ради просим тя:
сподоби и нас радости духовныя и приими величания сия:
Радуйся, в чертозех
Царя Небеснаго в славе неизреченней пребывающий!
Радуйся, со всеми
святыми на трапезе Агнца Божия присноторжествующий!
Радуйся, плодами
великой святости твоея к подвигом духовным нас вдохновляющий!
Радуйся, друже
Христов и святых Его собрате, Богу «уста ко устом» вещающий!
Радуйся, златозарная
лампадо, Христовом светом нетварным сияющая!
Радуйся, огне
благодатный, любовь к Богу в сердцах наших возжигающий!
Радуйся, милосердие
Приснодевы и Царицы ангелов к нам приклоняющий!
Радуйся, мрак скорбей
светом радости побеждающий!
Радуйся,
преблагословенне отче наш Паисие, в Бозе вся путие жизни нашея устрояющий!
Кондак 13
О преподобне и
богоносне отче наш Паисие, сосуде драгоценный благодати Духа Всесвятаго, многия
великия и преславныя чудеса во дни жития твоего и по блаженней кончине
сотворивый, и многих христиан в делании спасительном утвердивый; ныне же во
славе предстоя престолу Всесвятыя Троицы, предстательствуй о всех, во мраце
духовнем и заблуждении сущих, да возлюбим Милосерднаго Господа нашего и
сподобимся во веки Ему купно с тобою воспевати: Аллилуйя, аллилуйя, аллилуйя!
(Сей конда́к
читается трижды, затем и́кос 1 и конда́к 1)
МОЛИТВА
О, святый преподобне и богоносне отче наш Паисие, возлюбленный наш покровителю и
богомудрый наставниче, по лествице добродетелей возшедый от бытия земнаго в
Царствие Небесное и получивый благодать предстательствовати за ны пред Троном
Всемилосерднаго Господа нашего; сице молим тя: отврати нас от пути грехов наши и
научи нас Господеви приносити совершенныя плоды покаяния и обновления во Христе
душ наших.
Отче святый, во дни земнаго жития твоего многия тяжкия болезни и недузи
неизцельныя уврачевавый, души от греха и скорбей страждующия исцеливый; ныне же
предстоя пред Богом, преклони Его милосердие к нам, да твоего предстательства
ради исцелит и нас, с любовию чтущих святую память твою, и дарует нам крепость в
искушениих, мужество в борьбе с духом злобы, ищущим вечней погибели нашей, да
дарует нам прощение всех наших грехов, иже от юности нашея до настоящего дня
мыслию, словом и делом сотворихом, да научит нас, что подобает нам творити, дабы
выну Ему служити, яко подобает ближним нашим с любовию и смирением служити.
Ей, отче святый, настави нас, по примеру святаго жития твоего, любви и
самопожертвования исполненнаго, отвергшись пути греховнаго жития, взыти к
Небесным чертогам, идеже восхвалим Всемилосерднаго Триипостаснаго Господа нашего
во веки веков. Аминь.
ТРОПАРЬ
Тропарь, глас
5
Боже́ственныя любве́
о́гнь прие́мый, / превосходя́щим по́двигом вда́лся еси́ весь Бо́гови, / и
утеше́ние мно́гим лю́дем был еси́, / словесы́ боже́ственными наказу́яй, /
моли́твами чудотворя́й, / Паи́сие Богоно́се, / и ны́не мо́лишися непреста́нно //
о всем ми́ре, преподо́бне.
Кондак, глас 8
А́нгельски на земли́
пожи́вый, / любо́вию просия́л еси́, преподо́бне Паи́сие, / мона́хов вели́кое
утвержде́ние, / ве́рных к житию́ свято́му вождь, / вселе́нныя же утеше́ние
сладча́йшее показа́лся еси, / сего́ ра́ди зове́м ти: // ра́дуйся, о́тче
всеми́рный.