Антоний Печерский, преподобный
(10 / 23 июля; 2 / 15 сентября)
Преподобный Антоний Печерский (в миру Антипа) является основоположником русского монашества.
Родился в 983 году в местечке Любече близ Чернигова. Помышляя о монашестве, Антипа отправился в ранней юности странствовать и достиг Святой Горы Афон. Это был центр византийского монашества, возвысившийся над пустынями Египта и Палестины и впитавший духовный опыт родоначальников монашеского делания. Вначале монашество существовало на Афоне в виде отшельничества. В 961 году трудами преподобного Афанасия Великого (память 5 июля) был устроен первый общежительный монастырь, названный впоследствии Великая Лавра, куда стали приходить иноки из разных стран. Вслед за Лаврой святого Афанасия возникли новые монастыри, в том числе болгарский Зограф и русский Ксилургу. Антипа, прибыв на Афон, по всей вероятности, посещал Великую Лавру преподобного Афанасия, затем удалился в уединение. Существует предание, согласно которому он принял иноческий постриг с именем Антоний в небольшом монастыре Есфигмене и проходил монашеское послушание как отшельник, под руководством старца игумена Феоктиста (по другим данным, он был пострижен в Иверском монастыре; есть предположение, что этим местом был русский монастырь). Уединенная жизнь преподобного Антония соответствовала духу афонских традиций.
Мудрый старец Феоктист, прозрев в святом Антонии будущего великого подвижника, благословил его возвратиться на Русь, чтобы передать русским подвижникам иноческие традиции Святой Горы.
По возвращении на Родину преподобный Антоний поселился в пещере в Берестове, близ Киева, и начал свои подвижнические труды. Это было в 1013 году. Своим расположением на Киевских горах место подвигов преподобного Антония напоминало Святую Гору.
В 1015 году преставился святой равноапостольный князь Владимир, начались кровопролитные княжеские междоусобицы. Преподобный Антоний, скорбя душою о нестроениях в Русской земле, вновь отправился на Афон.
После утверждения на великокняжеском престоле князя Ярослава Мудрого преподобный Антоний вновь возвратился на Родину. Он поселился в пещере в Берестове — на этот раз в той, где до него подвизался пресвитер Иларион, впоследствии святой Митрополит Киевский, автор «Слова о Законе и Благодати». Здесь в полном уединении и безмолвии преподобный Антоний возрастал духовно, совершенствуясь в подвигах богомыслия, поста и молитвы. Святая жизнь преподобного Антония привлекла к нему многих православных, которые стали приходить к нему за советом и благословением; некоторые оставались жить около него. В числе первых были преподобные Никон и Феодоссий—двадцатилетний юноша. По словам летописца, преподобный Антоний всех принимал и желающих постригал. Так собралось двенадцать братий. Это было уже во время княжения старшего сына великого князя Киевского Ярослава Мудрого — Изяслава. Отношения преподобного Антония с великим князем порой омрачались: однажды князь Изяслав разгневался из-за ухода в монастырь к преподобному двух знатных людей—боярского сына Варлаама и княжеского домоправителя Ефрема. И только заступничество великой княгини помогло инокам избежать изгнания из обители.
Ученики преподобного Антония под его руководством построили храм и соорудили келии, первоначально находившиеся в пещерах; поэтому монастырь и получил название Киево-Печерского. Устроив жизнь в обители по строгим иноческим уставам, преподобный Антоний, неизменно стремившийся к отшельничеству, поставил братии игуменом Варлаама, а сам удалился в затвор. Если кто из иноков стремился к более суровой аскетической жизни, он поселялся рядом с преподобным Антонием; так стал образовываться монастырь Ближних, или Антониевых, пещер.
Монастырь же на старом месте постепенно благоустраивался. Число братии росло, пещерный храм стал слишком мал. Иноки выстроили над пещерой небольшую деревянную церковь в честь Успения Пресвятой Богородицы. Затем было решено соорудить монастырь на поверхности земли. Это начинание было осуществлено по благословению преподобного Антония. По его просьбе князь Изяслав отдал инокам гору, на которой был построен новый монастырь. Одновременно со строительством Печерского монастыря происходило основание обители во имя святого Димитрия Солунского князем Изяславом. В нее был поставлен игуменом преподобный Варлаам, а на игуменство Печерского монастыря святой Антоний благословил преподобного Феодосия. Преподобный Феодосий был учеником преподобного Антония, воспринявшим от него весь опыт монашеского делания.
Высота духовности и святости, на которую восшел преподобный Антоний, была засвидетельствована по милости Божией многими чудесами. Известно чудо, связанное с построением соборного храма Печерской обители, когда Сама Пресвятая Богородица предстала преподобным Антонию и Феодосию во Влахернском храме в Константинополе, куда они были чудесно восхищены, и обещала не отлучаться от Печерского монастыря. При этом явлении преподобному Антонию было открыто близкое время его кончины. Однажды к преподобным Антонию и Феодосию явились из Византии мастера-каменщики. Они рассказали, что были вызваны во Влахерну Царицей, Которая, будучи окружена множеством воинов — в числе их были святые Антоний и Феодосии — послала их на Русь строить Ей храм и дала с избытком золота, а также мощи святых мучеников и наместную икону. Слушавшие греков прославили Бога. Преподобный Антоний объяснил им, что произошло чудо — они со святым Феодосием никуда не выходили из обители. Место будущего соборного храма обители открылось по молитвам преподобного Антония, причем он явил себя духовно подобным древним пророкам Гедеону и Илии. В первую ночь молитвы Господь явился ему и открыл, что преподобный обрел благодать перед Ним. Тогда святой Антоний молитвенно просил, чтобы наутро по всей округе, за исключением места будущего храма, выпала роса. Так и произошло. На другую ночь преподобный Антоний просил, чтобы случилось наоборот — и на святом месте оказалась роса. На третий день, помолившись, измерили золотым поясом длину и ширину храма, и преподобный Антоний низвел молитвой огонь, который очистил означенное место от растительности. Так было положено основание соборного храма Киево-Печерской обители.
В своем затворническом подвиге преподобный Антоний победил немощи падшей человеческой природы и получил от Господа дар исцеления и изгнания бесов. Дар целителя преподобный передал своему ученику святому Агапиту, который прославился как искуснейший врач.
Незадолго до кончины преподобного Антония у него произошло еще одно столкновение с великим князем Изяславом. Преподобный прозорливо предсказал поражение от половцев трем князьям Ярославичам, так и произошло. Против князя Изяслава поднялось народное возмущение, князем Киевским был объявлен князь Полоцкий Всеслав. Святой же Антоний был оклеветан перед Изяславом, и тот обвинил его в сочувствии Всеславу и даже в самой смуте. Тогда преподобный удалился из Киевской земли в Чернигов и поселился близ него в Болдинских горах. Но вскоре Изяслав раскаялся и просил святого Антония вернуться в Печерскую обитель, где в 1073 году преподобный на 90-м году жизни преставился ко Господу.
Мощи преподобного Антония по Промыслу Божию остаются сокрытыми.
АКАФИСТ
Кондак 1
Избранный угодниче Христов, иноков российских первоначальниче и великий чудотворче, преподобне отче наш Антоние, с любовию приносим ти сия хвалебныя песни, небесному предстателю нашему: ты же яко имеяй дерзновение ко Господу, молися о спасении нас грешных, да зовем ти благодарно: Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.
Икос 1
Ангел во плоти был еси, преподобне отче Антоние, aще и на земли родился еси во граде Любечи, но вышний град, Иерусалим прекрасный, гражданина тя стяжа: обитаеши в нем со Ангелы и святыми, и чудес лучами озаряеши выну Отечествие твое земное, от нас же чтущих тя услыши похвальное пение сицевое:
Радуйся, родителей благочестивых сыне;
Радуйся, града Любеча святое прозябение.
Радуйся, рая Иисусова ветвь многоплодная;
Радуй делы благими Христу благоугодивый.
Радуйся, от младенчества Богом избранный;
Радуйся, от юности Бога всею душею возлюбивый.
Радуйся, вся заповеди Господни верно сохранивый;
Радуйся, в оправданиих Владычних непорочно ходивый.
Радуйся, чистое вместилище добродетелей;
Радуйся, красное селение Духа Святаго.
Радуйся, целомудрия рачителю;
Радуйся, смирения любителю.
Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития перво-начальниче.
Кондак 2
Видев Господь душу твою, отче Антоние, пламенем Божественныя любве объятую, в юношеском возрасте научи тя богоугождению истинному, Егоже промыслом наставляем, пещеру в Любечи ископал еси, и в ней в молитвах усердных пребывал еси, подвизаяся сокрушити главу адскаго змия, и победити вся его искушения, да возможеши достойно и праведно воспевати Триединому Богy ангельскую песнь: Аллилуиа.
Икос 2
Разум небесный свыше тебе даровася, преподобне oтче Антоние, и в юных летех мудростию старческою процвел еси, вся тленная в уметы вменив, Единому же Бoгy благоугождати вожделев, чесому свидетель неложен пещера, в юности тобою ископанная в Любечи, для подвигов духовных, яже яко труба всем возвещает, каков подвижник
был еси в юности твоей. О сем дивяшеся, вопием ти:
Радуйся, юноше, Богом возлюбленный:
Радуйся, отроче, десницею Всевышняго освященный.
Радуйся, пророка Божия Илии, в пещере жившаго, благий подражателю;
Радуйся, Крестителя Христова Иоанна, в пустыни обитавшаго, ревностный последователю.
Радуйся, пещерное подвижническое житие усердно возлюбивый,
Радуйся, многая благодатная дарования стяжавый.
Радуйся, закон Бога твоего на скрижалях сердца твоего написавый;
Радуйся, заповеди Евангелия Христова свет стезям твоим имевый.
Радуйся, Христа премного возлюбивый;
Радуйся, непорочно и свято на земли поживый.
Радуйся, мир и вся красная его презревый;
Радуйся, о горних благах выну помышлявый.
Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.
Кондак 3
Силою Божиею укрепляемый, Отечествие твое земное оставил еси, Антоние богомудре, и в жребий Богоматере, Святую Афонскую Гору удалился еси, да тамо обрящеши пристанище тихое ко спасению, и навыкнеши иноческому равноангельному житию, егоже возжелел еси, да сподобишися благоприятно славословити Творца всяческих Бога, и пети Ему: Аллилуиа.
Икос 3
Имея помысл чист и непорочную душу, отче Антоние, яко овча кроткое, на пажить Богоматерню, во святую Афонскую Гору притекл еси, и к доброму пастырю иноческия обители обратился еси, прося его, да причтет тя к стаду словесных своих овец; тойже провидев в тебе coсуд избран Духу Святому, с любовию тя прия, и во иноческий чин облече. Мы же ублажаем тя звании сими:
Радуйся, иноче боголюбезный;
Радуйся, постниче нелицемерный.
Радуйся, воине духовный, не обязавыйся куплями житейскими;
Радуйся, куплю небесную совершивый.
Радуйся, Христа бисера драгаго обретый;
Радуйся, Его ради Отечествие земное оставивый.
Радуйся, Его ради странник и пришлец на земли чуждей бывый;
Радуйся, любовию крепкою с ним на веки соединивыйся.
Радуйся, Афонския Горы жителю добрый;
Радуйся, жребия Богоматерняго прозябение благодатное.
Радуйся, преподобных отец Афонских духовный учениче;
Радуйся, богоносных пустынножителей Святыя Горы неленостный сподвижниче.
Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.
Кондак 4
Бури страстей избежав, в пустыни Афонстей безстрастия благодатнаго достигл еси, преподобне отче Антоние, и духовно возрасл еси в мужа совершенна о Христе: темже безмолвия крайняго возжелев, с благословения игумена твоего, в горе, в пещере вселился еси, и в ней в молитве и посте безмолвно подвизался еси, вопия немолчно Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышав игумен твой глас небесный повелевающ ему, да послет тя, отче Антоние, в страну российскую на подвиги духовныя, призва тя и благослови, да идеши тамо, идеже рожден был еси, и устроиши обитель иноческую на месте, свыше Богом на то предъизбраннем. Сего ради тебе зовем:
Радуйся, светильниче Божия благодати на Афоне возженный, и Россию духовно просветивый;
Радуйся, яко свет добрых дел твоих немерцаемо светится присно.
Радуйся, заре невечерняя Солнца Правды Христа;
Радуйся, послушания рачителю, безпрекословно волю игумена твоего исполнивый.
Радуйся, святое благословение Афонския Горы в наследие Российстей стране принесый;
Радуйся, в волю Божию всего себе предавый.
Радуйся, мудрый странниче, иский Отечествия горняго;
Радуйся, красныя нозе твои в путь спасительный ради многих направивый.
Радуйся, вся дольняя презревый, о горних же выну воздыхавый;
Радуйся, нищету духовную себе совершенно усвоивый.
Радуйся, смирения святаго преисполненный;
Радуйся, слезами молитвенными себе орошавый.
Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.
Кондак 5
Боготечней звезде подобен быв, отче Антоние, от Афона в Русь притекл еси, и во граде Киеве, в пещере варяжстей, вселился еси, обиталище разбойников в храм молитвы претворив, идеже день и нощь в молитве неутомимо подвизался еси, и благоумиленно воспевал еси Господу: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше тя людие киевстии, Антоние богоносне, яко Ангела Божия, всеми добродетельми украшена и равноангельное житие в пещере провождавшаго, прихождаху к тебе усердно, ови благословения и молитв от тебе ищуще, ови же подвизатися с тобою хотяше; ты же, по глаголу Христову, приходивших к тебе не отгонял еси, но спасению человеческому ревностно служил еси, и основание славней Лавре Печерстей положил еси, яже красуется тобою, яко краеугольным каменем своим, и воспевает ти песни таковыя:
Радуйся, подвижничество духовное в российстей стране насадивый;
Радуйся, слез твоих теченьми оное во сто крат уплодоносивый.
Радуйся, делателю добрый винограда Небеснаго;
Радуйся, управителю душеспасительный вверившихся твоему духовному руководству.
Радуйся, в подземных кровех пространство Царствия Небеснаго получивый;
Радуйся, к нему бодренно и неуклонно ученики твоя путеводивый.
Радуйся, правило веры истинныя;
Радуйся, образе кротости духовныя.
Радуйся, верховный отче иноков российских;
Радуйся, зерцало светлое всех добродетелей иноческих.
Радуйся, о немже радуются Ангелы на небеси;
Радуйся, о немже Бога славят человецы на земли.
Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.
Кондак 6
Проповедник смирения святаго был еси братии твоей пещерней, преподобне отче Антоние; смирения бо ради, от игуменства и священства уклонился еси, предпочитая поучати братию, не толико властию и словом, колико примером святоподвижнаго жития твоего, по глаголу Господню всем быв слугою. Темже ныне прославляешися со Ангелы, и сладце поеши Пресвятей Троице: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиял еси на горах Киевских яко столп утверждения верных, Антоние богомудре, и яко денница светлая, от мрака пещернаго востекл еси на гору Небесную, отнюдуже озаряеши Церковь православнорусскую, в нейже почитаешися по достоянию первоначальником иноческаго жития, и слышиши от верных чад ея пение сицевое:
Радуйся прославивый горы Печерския добродетельми твоими духовными;
Радуйся, претворивый пещерное жилище разбойников в храмы Господа Славы.
Радуйся, в подземных кровех главу глубиннаго змия крепко сокрушивый;
Радуйся, богомыслием непрестанным еще во плоти небесныя блага созерцавый.
Радуйся, утешения Божественного сподобленный;
Радуйся, умиления молитвеннаго преисполненный.
Радуйся, многих чад о Христе стяжавый;
Радуйся, подражатели жития твоего святаго отечески любивый.
Радуйся, яко семя твое духовное не оскуде в земли российстей;
Радуйся, яко веселишися со чады твоими в обителех райских.
Радуйся, яко плод благокрасный, предивнаго Феодосия духовно возрастил еси;
Радуйся, яко с ним вкупе во Славе Небесней пребывая, Бога выну о нас грешных умоляеши.
Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.
Кондак 7
Враг спасения человеческаго хотя скорбь тебе сотворити, преподобне отче наш Антоние, вооружи гневом на тя великаго князя Киевскаго Изяслава; ты же гневу его место уступая, в область Черниговскую удалился еси, и в горе Болдиней пещеру себе ископав, в ней люботрудно подвизался еси, и тем начало обители Свято-Ильинския тамо положил еси, яже благоговейно чествует ныне твою пещеру, чудесы многими прославленную, о нихже вернии прославляют Дивнаго во святых Своих Бога, зовуще: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго тя Антония Великаго дарова Господь стране российской, преподобне отче; якоже бо той древле всю Церковь вселенскую светом добродетелей и чудес своих просвети, первоначальник всех иноков явлься: тако и ты ныне всю Церковь Русскую подвиги твоими и чудесы духовно облистал еси, и по достоянию первоначальник иноков русских именуешися. Темже зовем ти:
Радуйся, во смирении твоем великих дарований Божиих удостоенный;
Радуйся, нищетою духовною богатство небесное стяжавый. Радуйся, древним пророком Божиим равночестный;
Радуйся, прозорливости благодатныя преисполненный.
Радуйся, будущая яко настоящая созерцавый;
Радуйся, тайная помышления человеческая прозревавый.
Радуйся, вся искушения духов тмы победоносно отражавый:
Радуйся, великую власть на диавола от Господа получивый.
Радуйся, от мучительства демонскаго многия человеки молитвою твоею свободивый;
Радуйся, яко исцеления бла-годатныя от гроба твоего верным подаеши.
Радуйся, победивый враги невидимыя глубоким твоим смирением;
Радуйся, низложивый и посрамивый гордыню злобного велиара.
Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.
Кондак 8
Странное и вельми безмолвное житие провождал еси, богоносне отче, егда от Чернигова паки в Киев возвратился еси, и от дальния пещеры твоея в Ближнюю преселился еси, юже со ученики твоими ископав, яко рай красный удобрил еси ю подвиги твоими и чудесы, и в ней безмолвно пребывая, умиленно воспевал еси Царю Славы Христу: Аллилуиа.
Икос 8
Весь в Бозе быв богомыслием непрестанным, преподобне отче Антоние, в светлем видении в Цареграде, во Влахернстей церкви, вкупе с преподобным Феодосием, таинственно виден был еси каменоздательми Великия печерския церкве, егда Пресвятая Владычица Богородица посылаше их в Киев сооружати ту церковь и вручаше им Божественную икону Своего Успения. Слышавше таковая превелия чудеса Божия, тебе чудотворцу преславному вопием:
Радуйся, изрядный слуго Преcвятыя Богородицы;
Радуйся, присный прославителю Ея милостей и чудес.
Радуйся, обитель славную во имя Ея святое, в России основавый;
Радуйся, икону Ея чудотворную от рук Ея дарованную, радостно приявый.
Радуйся, сим образом Ея Божественным обитель твою духовно обогативый;
Радуйся, с Нею вкупе молитися за ны ко Господу дерзновение получивый.
Радуйся, верный исполнителю заповедей сына Ея и Бога;
Радуйся, преславный совершителю многих великих чудес.
Радуйся, пещерный жителю, всю Россию исполнивый славою твоих подвигов;
Радуйся, от темных мест подземных светивый миру равноангельным твоим житием.
Радуйся, безмолвниче дивный, вне житейских сует поживый;
Радуйся, затворниче благоумиленный молчаливая уста имевый.
Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.
Кондак 9
Всем сердцем Бога возлюбив, отче Антоние, Богом возлюблен был еси, иже послушаше благоутробно твоя молитвы и исполняше милостиво вся твоя прошения. В указание тебе места, идеже имеяше создатися Великая печерская церковь, просил еси, преподобне, у Господа: да будет по всей земли роса, а на месте том суша, и паки: да будет по всей земли суша, а на месте том роса; и бысть так по твоему прошению. Темже радостно воспел еси чудес Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Витий человеческих похвалы превосходит святоподвижническое житие твое, преподобне отче Антоние: кто бо достойно может восхвалити тя чудотворца преславнаго, огнь с небесе сведшаго молитвою твоею, якоже пророк Илия древле, и огнем тем все хврастие попалившаго на месте, идеже имеяше создатися Великая печерская церковь, в знамение того, яко велия Божия благодать в ней обитати будет. О сем дивящеся, смиренно глаголем:
Радуйся, одушевленная Церковь Бога Живаго бывый.
Радуйся, в храме Триипостаснаго Господа душу твою освятивый.
Радуйся, огнедохновенныя дары Духа Святаго в сердце твое приемый;
Радуйся, духоносцем апостолом Христовым единонравный.
Радуйся, низводителю предивный огня с небесе;
Радуйся, удостоверителю чудотворный Божия благоволения к месту Великия печерския церкве.
Радуйся, адаманте блистающий дарами Божия благодати, и несокрушимый прилоги вражиими;
Радуйся, столпе непоколебимый святыя православныя веры.
Радуйся, чудотворче преславный и богоприятный;
Радуйся, молитвенниче сильный и скороуслышанный.
Радуйся, руце твои преподобнии со дерзновением многим горе воздевавый;
Радуйся, прошения твоя со слезами теплыми Господеви приносивый.
Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.
Кондак 10
Спасителя душ наших, Господа Иисуса Христа, видети сподобился еси в видении дивнем, преподобне отче Антоние, и обетования благая от уст Его Божественных услышал еси, яко верный Его раб и угодник. Молися убо Ему, преподобне да и нас убогих не отринет Он от сладкаго лицезрения Своего, но сподобит нас со святыми выну видеть Лице Его Пресветлое, и пети Ему: Аллилуиа.
Икос 10
Царя Heбеснаго Христа верный раб и последователь был еси, отче преподобне, и сего ради чудотворения даром от Него обогатился еси. Мы же тебе целебника благодатнаго ведуще, усердно ныне приходим к святому твоему гробу, и от него цельбы безмездныя душам и телесем нашим приемлюще, благодарственно тебе глаголем:
Радуйся, величием подвигов твоих подобен бывый древним богоносным отцем;
Радуйся, глубиною смирения твоего превозшедый твоя сподвижники.
Радуйся, сети вражия, яко паучину, сокрушивый;
Радуйся, в Царствие Горнее, яко орел воспаривый.
Радуйся, во след себе многия ученики ко Христу приведый;
Радуйся, чада твоя духовная от искушений диавольских бодренно хранивый.
Радуйся, ленивыя подвигнувый ко исправлению Христоподражательным твоим житием;
Радуйся, грешныя к покаянию приведый твоими богомудрыми словесы.
Радуйся, показателю любвеобильный;
Радуйся, увещателю пресладкий.
Радуйся, отче, отцев красото;
Радуйся, пастырю добрый тобою собраннаго словеснаго стада.
Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.
Кондак 11
Пение всеумиленное Господеви приносил еси, преподобне отче Антоние, и возлежа на одре смертнем, молился еси усердно о обители твоей и ученицех; таже прощение и благословение твоей братии преподав, с миром почил еси, и приложился еси к лику святых и преподобных отец, с ними же ныне сладце поеши Христу Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светоподательный светильник являешися по смерти, преподобне отче Антоние, из под спуда пещернаго поставленный на версех небесных, и отонуду светлостию чудес просвещаяй Церковь Христову. Просвети, угодниче Божий, и наша мрачныя души светом Христовым, и молитвами твоими помози нам тмы греховныя избежати, лучи благодати Божия в сердца наша приимати и неосужденно пети тебе:
Радуйся, благодатию сияющий светильниче;
Радуйся, зерцало пресветлое иноческаго жития.
Радуйся, вторый Моисее, мысленныя скрижали, добродетели твоя, нам от горы святыя принесый;
Радуйся, вертоград духовный на горах Печерских насадивый.
Радуйся, яко розги его от юга и до севера прострошася;
Радуйся, яко листвия его присно зеленеют.
Радуйся, оляденевшую в язычестве землю Русскую духовно оплодотворивый;
Радуйся, садоделатель добрый в ней бывый.
Радуйся, новосаждения богоугодныя в ней возрастивый;
Радуйся, от пещерных затворов в Рай Иисусов цветы многая пересадивый.
Радуйся, Ангеле земный;
Радуйся, человече небесный.
Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.
Кондак 12
Благодать Божия хранит священный твой гроб, Антоние, отче наш, огня исхождением и воды излиянием от него возбранив хотевшим обрести твоя мощи: ты бо смирен сый, и по смерти не восхотел еси явити мощей твоих миру, сим поучая нас благодатному смирению, да во умилении смиренномудренно поем Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще святоподвижное и равноангельное житие твое, преподобне отче, хвалим, славим и величаем укрепившаго тя Господа, даровавшаго нам в тебе пример святый и достоподражательный навсегда. Приими убо, угодниче Христов, от нас смиренных, с любовию сердечною тя почитающих, сия нелестныя похвалы:
Радуйся, Пресвятыя Живоначальныя Троицы благоволением увенчанный;
Радуйся, Пресвятыя Владычицы Богородицы милостьми ущедренный.
Радуйся, ангельских воинств содружества сподобленный;
Радуйся, блаженства святых удостоенный.
Радуйся, сонаследниче преподобных;
Радуйся, постников благодатное удобрение.
Радуйся, пещерножителей славо и похвало.
Радуйся, всея страны православно-российския крепкое ограждение.
Радуйся, святыя Лавры твоея непостыдное упование;
Радуйся, подвизающимся в ней спасения вечнаго ходатаю.
Радуйся, телеса наша безмездно врачуяй прикосновением к честному твоему гробу;
Радуйся, души наша возводяй к наследию блаженства райскаго святыми твоими молитвами.
Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.
Кондак 13
О великий первоначальниче иноков российских, и преславный чудотворче, преподобне отче наш Антоние! Мы чада твоя духовная, и овцы пажити твоея, сия малыя песни хвалебныя усердно тебе приносяще, молим тя: яви нам отеческую любовь твою, и умоли Господа Бога, избавити нас геенны, и удостоити Царствия Небеснаго, да поем Ему со святыми: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
МОЛИТВА
О добрый наш пастырю наставниче, приснопоминаемый иноков российских первоначальниче, преподобне и богоносне отче наш Антоние! Ты горе на небеси пребываеши, мы низу на земли, удалении суще от тебе не толико местом, колико греховною нечистотою нашею; обаче памятуя отеческую любовь твою к людем, ти сродным, припадаем и молимтися с умилением и верою: помози нам, грешным, покаянием очиститися и достойным быти помилования и прощения от Господа и Создателя нашего. Умоли Его благость даровати нам великия и богатыя милости: земли плодоносие, воздуха благорастворение, мир глубок, братолюбие искреннее, благочестие нелицемерное, житейских потреб довольство, и да не во зло обратим благая, даруемая нам от щедротодательныя Его десницы, но во славу имени Его святаго и во спасение наше. Соблюди, чудотворче святый, благомощными твоими молитвами российския грады, обитель твою и всю страну православнороссийскую невредимы от всякаго зла, и вся люди, жительствующия в обители твоей и на поклонение в ню приходящия, осени небесным твоим благословением, и в скорбех, бедах и болезнех утешение, избавление и исцеление им подаждь, да благодарно славим, хвалим и величаем прославльшаго тя Господа, чрез тебе дивно благодетельствующаго нам, Безначального Отца, Единороднаго Его Сына и Единосущнаго Его Духа, Троицу Живоначальную и Нераздельную, и твое святое заступление во веки веков. Аминь.
ТРОПАРЬ
Тропарь, глас 4
От мирскаго мятежа исшед, отвержением же мира евангельски Христу последовал еси и равноангельное житие пожив, в тихое пристанище Святые Горы Афона достигл еси. Отонудуже благословением отцев в гору Киева пришед, и тамо трудолюбно жизнь совершив, Отечество свое просветил еси, и множеству монашествующих стезю ведущую к Небесному Царствию показав, Христу сия привел еси. Егоже моли, Антоние преподобне, да спасет души наша.
Ин кондак, глас 4
В мире яко ангел, отче, пожил еси, в земли пещеру себе соделав, в нейже добре подвизався противу невидимаго врага козней, и оттуду, веселяся, прешел еси к Небесным Чертогом. Поминай нас, чтущих память твою, да зовем ти: радуйся, Антоние, отче наш.
Величание
Ублажаем тя, преподобне отче Антоние, и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче ангелов.
КАНОН
(Преподобному Антонию Печерскому, Киевскому, начальнику всех русских монахов)
Тропарь, глас 4-й
От мирскаго мятежа изшед, отвержением же мира евангельски Христу последовал еси и, равноангельное житие пожив, в тихое пристанище Святыя Горы Афона достигл еси, отонудуже благословением отцев в гору Киева пришед и тамо трудолюбно жизнь совершив, отечество твое просветил еси и, множеству монашествующих стезю, ведущую к Небесному Царствию, показав, Христу сия привел еси, Егоже моли, Антоние преподобне, да спасет души наша.
Канон, глас 4-й
Песнь 1
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
Припев: Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Зельным воздержанием, и труды, отче Антоние, и всенощным стоянием душу твою царя над страстьми телесными поставил еси. Темже, со святыми веселящеся, Христу поем, тебе такову победу на страсти даровавшего.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Приспе днесь всечестный день успения твоего, отче Антоние, богатно веселя чада твоя, всечестне. Темже, поминающе твое древнее житие и ангельскую жизнь, светло празднующе, тебе воспеваем, отче.
Слава: От темных мест восхитився, к превышним светлостем преславно прешел еси, преподобне, и тамо со святыми, яко победитель страстей, отче, венчался еси.
И ныне: Люте погружаемую душу мою в пучине страстей бурею безмерных обстояний, спасения простерши ми руку, возведи, Владычице, из глубины зол моих.
Песнь 3
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, Живый и Независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Проповедует преславно и паче трубы вопиет священная твоя, отче, великая Лавра, яже тобою начало приемшая, дом же Божия Матере, аще и не гласом, вещьми же хвалится, глаголя: утвердихся Тобою, Господи.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Единаго Господа возлюбил еси и, Сего Крест на рамо взем, преподобне Антоние, страннолепно пожил еси, в постех, и бдениих, и молитвах образ быв твоим учеником. Темже и от Христа прославился еси.
Слава: Плотскаго желания, преподобне, отвергся, гордость возненавидел еси, смирением же и нищетою обогатився, превысокая достигл еси святых жилища.
И ныне: Помилуй, едина Богомати, помилуй и ущедри душу мою окаянную, потопляемую бесы и страстьми лукавыми, и прежде времене исхода моего сию очистити умилосердися.
Господи, помилуй (трижды)
Седален, глас 4-й
Удивися твой духовный настоятель, в тебе велико воздержание зря, и внимаше мыслию хотящая о тебе напоследок быти, Антоние, виде бо по Бозе твое великое житие и вражиими прилоги никакоже поколебима. Темже и свидетельствует, яко отец и хранитель твоего жития, отцем Святыя Горы вопияше: сей, иже посреде нас видится меньший, но последи в России великий светильник будет.
Слава, и ныне: Удивися Иосиф, еже паче естества зря, и внимаше мыслию, иже на руно дождь, в безсеменнем зачатии Твоем, Богородице, купину, огнем неопалимую, жезл Ааронов прозябший и, свидетельствуя, обручник Твой и хранитель священником взываше: Дева раждает, и по рождестве паки Дева пребывает.
Песнь 4
Ирмос: Неизследный Божий Совет, яже от Девы воплощения Тебе, Вышняго, пророк Аввакум усмотряя, зовяше: слава силе Твоей, Господи.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Место, в немже лежит честное и священное тело твое, преподобне Антоние отче, многа исцеления оттуду приемлют вернии Христу от души вопиюще: слава силе Твоей, Господи.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Не устраши тебе, преподобне, долгота жестокаго пути, ниже тамо разбойническое нашествие. Темже Святую Гору дошед, с сущими тамо отцы воспевал еси: слава силе Твоей, Господи.
Слава: Видев Всеблагий Бог твердое твое и доброе изволение, тамо во святых местех посреде отец, славна тя сотворяет, с нимиже сподоби взывати: слава силе Твоей, Господи.
И ныне: Корень из чресл Тя царских, всех Царь, яко сушу, вожделев и вышшу Херувим и Серафим соделав, Богородице, вселися в Тя.
Песнь 5
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Монашествующих образ, отче, и наказатель был еси, темже и сильным запрещаеши на восхищение не желати, но паче маломощныя миловати. И от сего прославился еси, Антоние, и велик наречен учитель явился еси.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Вышше человека, Антоние, стяжал еси житие, равноангельно пожив на земли, темже равну яже Ангелом почесть сподобился еси получити и поеши с ними Владыку твоего.
Слава: Богодарованная твоя благодати, отче Антоние, всяк слух человеческий удивиша и научиша, яже зде мнящаяся великая, яко мала и худа, презрети вся и последовати стопам твоим, отонудуже моли, преподобне, спастися нам.
И ныне: Упование еси мое, Пречистая, и спасение, и похвала. Темже прибегаю к покрову Твоему: не гнушася мене, грехи многими, и болезньми, и скорбьми ныне поглощеннаго, но, предваривши, спаси мя.
Песнь 6
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Всегдашним к Богу рачением вне плоти и мира, отче Антоние был еси. Темже и жилище достойно Духа Пресвятаго показался еси, якоже и Сам Христос рече: пришед со Отцем и Духом, тамо вселюся.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Яко пресладкий некий виноград, Святая Гора тебе, отче, израстивши, преславно тобою красуется и, радующися, Христа прославляет, Тебе сим даровавшего.
Слава: Нощь, яко день, и день, яко нощь, тебе вменяшеся, Антоние: не дал бо еси, по пророку, сна очима твоима, ни веждома дремания, ниже покоя телеси твоему, дондеже сие чисто с душею Богу представил еси.
И ныне: Твою подаждь ми помощь и избави мя бед, и скорбей, и прегрешений моих, яже всех рождшая присное Избавление.
Господи, помилуй (трижды)
Кондак, глас 8-й
Возложив себе Богу, паче всех возлюбленному от юности, преподобне, Тому от всея души любовию последовал еси, мира же тленная нивочтоже вменив, в земли пещеру соделал еси и, в ней добре противу невидимаго врага козней подвизався, яко светозарное солнце, во вся концы земли возсиял еси, отонудуже, веселяся, прешел еси к Небесным чертогом. И ныне со Ангелы Владычню престолу предстоя, поминай нас, чтущих память твою, да зовем ти: радуйся, Антоние, отче наш.
Икос
Присносущнаго немерцающаго света Святыя Троицы насладитися желая и сего ради четыредесятолетное время в единой пещере темне тебе затворив, оттуду неисходен, отче, пребыл еси, дондеже тело твое чисто с душею Богу представил еси. Отонудуже и по преставлении, яко жив, от Господа дарования чудес приял еси, исцеляти различныя болезни зле страждущих и бесы от человек приходящих изгонити. Темже молим тя: молися, отче, сохранити без вреда отечество твое, град же и люди, да зовем ти: радуйся, Антоние, отче наш.
Песнь 7
Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Повелением духовнаго твоего настоятеля, блаженне Антоние, паки ко отечеству твоему посылаемь бываеши. Темже реченная тебе отцем, яко от Бога повеленная, сотворил еси, идеже пришед, отче, многих душ Господу привел еси.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Святейшаго места, преподобне Антоние, яко достигл, многих житием твоим удивил еси: выше бо человека восприем житие, имже многих мирская презирати сотворил еси.
Слава: Святителя Илариона пещеру яко обрет, трудолюбне в ней пожил еси, преподобне, в молитвах и пощениих, дондеже иную пещеру себе соделал еси, в нейже сподобился еси горняго звания.
И ныне: Человеческия напасти и советы, Чистая, разори Божественными молитвами Твоими и рабы Твоя избави болезненных прегрешений, яко да Приснодеву Тя ублажаем.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть; тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Владыки твоего Христа, преподобне Антоние, смирению поревновал еси и сего ради смиренное и жестокое житие возлюбил еси, земнаго пристрастия отреваяся. Темже почести святых сподобился еси и с ними поеши Господа во веки.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Твое преславное успение празднующим, блаженне, молися избавитися всем от различных напастей, да вси тебе прославляем, Антоние, и превозносим Господа во веки.
Слава: О нас милостивно око, Антоние, простирай ко Владыце, чадолюбное показуя, и неотлучно от нас духом пребывай, преподобне, якоже обещался еси, егда был еси с нами, да вси с тобою Христу воспоем: благословите, вся дела Господня, Господа.
И ныне: На моление мое умилосердися ныне и радость ми в печали место даруй да пою Тя, Владычице, Сыну Твоему воспевая: Господа пойте, дела, и превозносите Его во веки.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Антония, древле просиявшаго, того житию всячески поревновати потщался еси: он бо в пустыню един вселися, ты же в пещере единаго себе затворил еси и многими леты, отче, неисходен пребыл еси.
Преподобне отче наш Антоние, моли Бога о нас.
Печерскому житию первоначальник и наставник, отче, был еси и тамо подвизался еси, яко безплотен. Темже и Христос дарованием чудес обогати тя, преподобне.
Слава: Моею руку воздеяние приими, преподобне, Владычней подобяся благости, презирая прегрешения: ты бо душу уязвил еси Христовою любовию и Его Пречистыя Богоматере, Юже умоли спасти души наша.
И ныне: Рукою твоею, преподобне Антоние, еже к Богу воздеянием, преславно чудодействовася: молитвами бо твоими огнь с Небесе сводиши, во очищение места храма Пречистыя, Юже вси с тобою величаем.